Moldavsko - krajina vína a medu

Čo človeka láka vidieť vraj najchudobnejšiu krajinu Európy? V mojom prípade je to exotika nepoznanej krajiny, ktorá je vlastne za humnami. Navyše aj keď nie som znalec vína, práve jej povesť ako krajiny vína bola ďalšou motiváciou

No a nahovoril som aj Milana, aj keď ani veľmi presviedčať som ho nemusel...

Letíme z Budapešti do Kyjeva, potom vlakom do Odesy a odtiaľ autobusom do Kišiňova. Skrátka ekonomicky nastavená poznávačka. No psuje sa to už v Budapešti. Také zdĺhavé odbavenie batožiny a prechod cez bránu (gate) sme ešte nezažili. K tomu trochu tvrdé pristátie a takzvaný východoeurópsky štýl výstupu z lietadla, teda hlava-nehlava. A máme tu správnu náladičku na spoznávanie neznámych končín.

Kyjeve ideme preplnenou maršrutkou takmer hodinu k miestu ubytovania. Zisťujem, že som si mal kúpiť off road verziu kufra na kolieskach, pokiaľ ho nechcem každú chvíľu prenášať cez diery a iné nerovnosti na chodníku. Rekordom je asi 10 m rovného povrchu chodníka. Prvé príjemné prekvapenie je náš byt. Pekne upravená garsónka s milou majiteľkou. Tá nás zaplavuje informáciami všetkého druhu od obchodov, reštaurácii, lekárni až po pamiatky. Ďakujeme, ale my sme tu len deň a pol.

Krásny starý dom s ľudovo dotvorenými balkónmi. Typický Kyjev
Krásny starý dom s ľudovo dotvorenými balkónmi. Typický Kyjev (zdroj: Andrej Šverha)

Takže na odporúčanie, kam chodila s dedkom, sa ideme najesť na loď na brehu Dnepra. Je to celkom luxusná reštaurácia. Dáme si ryby. Milan maličké, ktoré schrúme aj s kostičkami a ja somár, že si dám väčšie, bude viac mäsa. Karasy mali len veľké kosti a tie sa teda pochrúmať nedajú a tak poobjedám trochu mäska a odchádzam hladný. Ešteže pri východe dostávame ako darček balíček s koláčikmi. Milan mi ich kamarátsky prenechá, aspoň trochu zaplním brucho.

Prejdeme sa po nábreží Dnepra, vyvezieme funikulerom (pozemnou lanovkou) k Michajlovskému chrámu a prejdeme sa k Majdanu, teda Námestiu Nezávislosti. Je už tma a začína pršať, tak sa už len zastavíme v obchode a ideme do apartmánu. Musíme ešte ochutnať vodku, či náhodou neklesla jej kvalita od poslednej návštevy Ukrajiny :))

Neklesla a nebolí po nej hlava...

Chrám sv. Michala
Chrám sv. Michala (zdroj: Andrej Šverha)
Večerný Majdan
Večerný Majdan (zdroj: Andrej Šverha)

Ráno začneme návštevou múzea Černobyľu. Atmosféra múzea je značne pochmúrna a zodpovedá obrovskej tragédii, ktorá sa odohrala v roku 1986 v blízkosti mesta Pripjať.

V múzeu Černobyľa nás vítajú tabule s názvami vysídlených obcí v okolí jadrovej elektrárne (zdroj: Andrej Šverha)
Odev záchranárov pracujúcich na dekontaminácii
Odev záchranárov pracujúcich na dekontaminácii (zdroj: Andrej Šverha)
Články vo vtedajších novinách o havárii
Články vo vtedajších novinách o havárii (zdroj: Andrej Šverha)
Až mi behá mráz po chrbte...
Až mi behá mráz po chrbte... (zdroj: Andrej Šverha)
Miestnosť so symbolickým zobrazením jadrového reaktora a uprostred s akýmsi korábom (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Aby sme zahnali ťažké myšlienky pokračujeme prechádzkou smerom k chrámu sv. Ondreja. Ideme krásnou uličkou, kde práve rozkladajú stánky s rôznymi umeleckými aj menej umeleckými predmetmi. Prejdeme sa parkom a prídeme k chrámu. Ten je bohužiaľ práve v rekonštrukcii.

Uličkou k chrámu sv. Ondreja
Uličkou k chrámu sv. Ondreja (zdroj: Andrej Šverha)
Chrám sv. Ondreja
Chrám sv. Ondreja (zdroj: Andrej Šverha)
V parku
V parku (zdroj: Andrej Šverha)

Odnesieme si batožinu na stanicu a ideme k najnižšej stanici metra Arsenaľna. Odtiaľ je to blízko ku Kyjevsko-pečerskej lavre. Milana to celkom očarí, tak ho prevediem areálom. Veď som tu bol pred troma rokmi. Ešte si pozrieme Matku Vlasť a výstavku tankov v jej blízkosti a zapadneme do pubu, kde varia vlastné pivo. Potom sa už sa pomaly presúvame na vlak do Odesy. Ideme kupejnym, teda štyri lôžka v kupé. Vozeň je celkom moderný a lôžka pohodlné.

Kyjevsko-pečerská lavra z diaľky
Kyjevsko-pečerská lavra z diaľky (zdroj: Andrej Šverha)

Ráno sa zobudíme v Odese. Rýchly presun na blízku autobusovú stanicu Privoz. Kúpime lístok do Kišiňova a už sedíme v autobuse. Bohviekoľko miesta na sedenie tu nie je a pach je taký typický sovietsky. Konečne vyrazíme a za 20 minút prejdeme asi 4 km na avtovakzal Odesa. Tam je 20 minútová prestávka. No dobre to začína. Do Kišiňova je asi 200 km a podľa šoféra tam dorazíme asi za 5 hodín. Už chápeme prečo. Asi za hodinu a pol prichádzame na hranice s Moldavskom. Strávime tu „príjemnú“ hodinku a hneď keď ju prejdeme nasleduje 20 minútová fajčiarska prestávka. Všetci majú more času. Z okna sledujeme väčšinou rovinatú a neskôr mierne zvlnenú krajinu. Okolo cesty sú vysadené orechy a miestni ich usilovne zbierajú. Prvé mestečko nás celkom prekvapí svojim výzorom, nie veľmi odlišným od Ukrajiny. Pri prechádzaní dedinkami cestu lemujú staré, málo udržiavané domčeky. Ospalá nálada, nekonečno času a flegmatizmus Moldavcov a Ukrajincov sa končí pri príchode na konečnú stanicu. Tam všetci ožijú a zrazu majú preveľmi naponáhlo. Radšej počkáme nech vystúpia.

Prechádzame aj popri letisku v Kišiňove
Prechádzame aj popri letisku v Kišiňove (zdroj: Andrej Šverha)

Na prekvapenie naša bytovka, kde máme prenajatý byt je ohradená plotom a vstup je len pre bývajúcich. S týmto som sa ešte nestretol a určite som to nečakal v Moldavsku.

Bytovka síce nepôsobí vábne, ale byt je pekný
Bytovka síce nepôsobí vábne, ale byt je pekný (zdroj: Andrej Šverha)
Prelínanie starého s novým
Prelínanie starého s novým (zdroj: Andrej Šverha)

Naše ďalšie kroky už vedú na Národný deň vína, ktorý sa koná na hlavnej triede Stefan cel Mare, asi 5 minút od nášho bytu. Sú tu obrovské výstavné stany jednotlivých vinárstiev. Ochutnáme niekoľko vín a Milana to prestane baviť. Keďže je to pravý vínny barbar, skončíme pri burčiaku. No nie je to však také jednoduché. Miestni ho majú hojne na stoloch, ale nikde nevidíme kde ho môžu predávať. Tak sa trochu povypytujem. Pátranie je úspešné, predávajú ho v zastrčenom stánku a pred nim je množstvo ľudí, takže sme si ho predtým nevšimli. Všade rozvoniava šašlik, pečené kurčatá, holuby a ryby. Nedá sa odolať.

Jeden zo stanov na vínnom festivale
Jeden zo stanov na vínnom festivale (zdroj: Andrej Šverha)
Všetko sa odohráva v centre, kde je aj Víťazný oblúk
Všetko sa odohráva v centre, kde je aj Víťazný oblúk (zdroj: Andrej Šverha)
Až sa slinky zbiehajú
Až sa slinky zbiehajú (zdroj: Andrej Šverha)
Je to aj krajina medu a krásnych žien...
Je to aj krajina medu a krásnych žien... (zdroj: Andrej Šverha)
Niečo aj pre dušu. Veľmi atraktívne vystúpenie ženského sláčikového kvarteta. V pozadí je budova vlády (zdroj: Andrej Šverha)

Moldavsko patrí medzi najchudobnejšie krajiny Európy. Má 4 milióny obyvateľov a nemá vlastné nerastné zdroje, až 77 % územia sa využíva na poľnohospodárske účely. Vinohradníctvo tu má oddávna výsadné postavenie a spracovanie hrozna na rôzne druhy vín, sektu a koňaku je pravdepodobne najdôležitejším odvetvím potravinárskeho priemyslu. Ako sme sa dozvedeli, za čias ZSSR každá druhá fľaša vína a každá tretia fľaša sektu pochádzala z Moldavska.

Táto krajina má aj jedno prvenstvo, s ktorým sa ale radšej nechváli. Moldavsko je turisticky najmenej navštevovanou krajinou v Európe. My tu stretávame niekoľko Čechov (samozrejme pri prehliadke vínnych pivníc), pár Poliakov a všadeprítomných Japoncov.

Druhý deň v Kišiňove si ideme obzrieť „pamiatky“ hlavného mesta. Nie je ich tu veľa a viac povedia fotografie.

Metropolitná katedrála „Narodenie Pána“
Metropolitná katedrála „Narodenie Pána“ (zdroj: Andrej Šverha)
Budova mestského úradu
Budova mestského úradu (zdroj: Andrej Šverha)
Ștefan cel Mare (Štefan Veľký III.). Bol rozvážnym, zbožným a statočným panovníkom, ktorý viedol mnoho obranných vojen s mocnejšími susedmi, ktorí sa pokúšali o ovládnutie Moldavska (zdroj: Andrej Šverha)
Parlament Moldavska
Parlament Moldavska (zdroj: Andrej Šverha)
Prezidentský palác
Prezidentský palác (zdroj: Andrej Šverha)
V nákupnom centre
V nákupnom centre (zdroj: Andrej Šverha)
V typickej moldavskej reštaurácii
V typickej moldavskej reštaurácii (zdroj: Andrej Šverha)
Čorba s fazuľou a mäsom
Čorba s fazuľou a mäsom (zdroj: Andrej Šverha)
Pozostatok z čias socializmu. Aktuálne vydanie novín, ktoré si môžu ľudia prečítať na ulici (zdroj: Andrej Šverha)

Ďalší deň nás zobudí dážď a tak meníme plány a ako najvhodnejší program bude návšteva podzemných pivníc v Cricove. Ideme autobusom číslo 2 a cestou spoznávame severnú časť Kišiňova. Miešajú sa tu moderné budovy so starou soc-reál výstavbou a pôsobí to značne chaoticky.

Pod mestečkom Cricova, ktoré je len asi 12 km od Kišiňova, sa nachádza približne 120 km chodieb, z ktorých asi polovica slúži na uskladnenie vína. Podzemné priestory tu existujú už od 15. storočia a slúžili na ťažbu vápenca, ktorý bol použitý pri stavbe hlavného mesta. Sú tu podzemné cesty pre autá, križovatky, semafory, dokonca ulice s vlastným názvom.

Plán podzemných chodieb v Cricove
Plán podzemných chodieb v Cricove (zdroj: Andrej Šverha)
V podzemí
V podzemí (zdroj: Andrej Šverha)

Cricova je prvou moldavskou spoločnosťou, ktorá vyrába šumivé víno metódou známeho mnícha Dom Pierra Perignona. Za čias Sovietskeho zväzu patrili vína z tejto oblasti k svetovej špičke a práve biele perlivé víno sa predávalo pod značkou "Sovietske šampanské". Keďže sme si ochutnávku neobjednali dopredu cez web, je už voľná len prehliadka podzemných chodieb. To nevadí, veď ochutnávku už robím odkedy som v našom obchode objavil šampanské Cricova. Vezieme sa vláčikom a obdivujeme nekonečné chodby.

(zdroj: Andrej Šverha)
Dlhé rady šumivého vína, ktoré je potrebné pravidelne obracať
Dlhé rady šumivého vína, ktoré je potrebné pravidelne obracať (zdroj: Andrej Šverha)
Miestnosť určená na degustáciu
Miestnosť určená na degustáciu (zdroj: Andrej Šverha)
a ďalšia v námorníckom štýle
a ďalšia v námorníckom štýle (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Nakoniec si pozrieme aj špeciality ako je najstaršia fľaša vína z roku 1902, pochádzajúca z Jeruzalema. Alebo osobná zbierka vín V. Putina, či A. Merkelovej. Medzi najčestnejších hostí, ktorý sem zavítali určite patrí Jurij Gagrin, ktorý sa tu vraj stratil a von vyšiel až po 2 dňoch. Svoje päťdesiate narodeniny tu oslávil aj už spomínaný Putin.

Putinove víno
Putinove víno (zdroj: Andrej Šverha)

Ak chcete s nami navštíviť aj skanzen komunizmu a jednu z najobľúbenejších destinácii v Moldavsku, budete na to mať príležitosť v pokračovaní nášho putovania.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné