4 dni v Petrohrade. Rusko po tretie

Do Petrohradu prichádzame po namáhavej ceste vlakom z Jaroslavli. Napodiv v noci sme sa celkom vyspali, aj keď neviem ako naši spolunocľažníci vo vagóne. My sa totiž v noci striedame v chrápaní a občas dáme aj duet.

Po krátkom pokuse nájsť ten správny autobus, zamierime do metra. Naše ubytovanie nájdeme poľahky a víta nás veľmi príjemná pani Oxana, ktorej dedo pochádzal zo Slovenska, z vtedajšej Podkarpatskej Rusi. Výhľad máme priamo na Gribojedov kanál a ulica nie je veľmi rušná. Pritom sme približne pol kilometra od Nevského prospektu a kilometer a pol od Palácového námestia a Ermitáže.

Petrohradské kanály sú fascinujúce
Petrohradské kanály sú fascinujúce (zdroj: Andrej Šverha)

Na odporúčanie sa ideme najesť do Stolovaja No.1. Je to taká klasická „vývarovňa“ kde sa dá lacno a pomerne chutne najesť. Sú tam síce tácky, ktoré neznášam, ale jedlo je dobré. Za 5 € si dáme komplet obed s polievkou aj nápojom.

Kazanská katedrála. Na prvý pohľad sa výrazne odlišuje od iných pravoslávnych chrámov v Rusku, pretože nebola postavená v tradičnom ruskom štýle, ale v klasicistickom empíre (zdroj: Andrej Šverha)

Podľa odporúčania knižného sprievodcu nasleduje plavba kanálmi a po rieke Neve. Tak za hodinku uvidíme to naj z Petrohradu.

A už sa plavíme
A už sa plavíme (zdroj: Andrej Šverha)
Chrám sv. Izáka
Chrám sv. Izáka (zdroj: Andrej Šverha)
Admiralita
Admiralita (zdroj: Andrej Šverha)
Zimný palác
Zimný palác (zdroj: Andrej Šverha)
Petropavlovská pevnosť
Petropavlovská pevnosť (zdroj: Andrej Šverha)
Aspoň takto vidíme Auroru
Aspoň takto vidíme Auroru (zdroj: Andrej Šverha)
Chrám Kristovho vzkriesenia - Spasiteľa na krvi. Bol vybudovaný na mieste, kde bol v roku 1881 spáchaný atentát na imperátora Alexandra II., ktorý na následky atentátu zomrel. (zdroj: Andrej Šverha)

Ďalší deň od rána prší, našťastie nám to až tak nevadí, pretože máme v pláne návštevu Ermitáže. Prejdeme sa Palácovým námestím, kde je už všetko nachystané na oslavy dňa Pobedy. Vstupenky som kúpil cez internet a to má výhodu bočného vchodu s minimálnym radom. Kolekcie Ermitáže obsahujú viac ako tri milióny exponátov svetového kultúrneho dedičstva od praveku až po súčasnosť, vystavované v 365 sálach. Sú rozmiestnené v komplexe šiestich budov rozložených na nábreží rieky Nevy susediacich s ústrednou budovou Zimného paláca, niekdajšieho sídla ruských cárov. Zbierku založila Katarína II. Veľká v roku 1764. Napriek enormnému úsiliu sa nám za štyri a pol hodiny nepodarí pozrieť ani to naj zo zbierok. Ermitáž, ktorej súčasťou je Zimný palác je ohromujúca už len sama o sebe a nie to ešte neprebernou zbierkou unikátnych umelcov. Pozreli sme aspoň flámskych, ruských, francúzskych, nemeckých, talianských a už ani neviem akých umelcov. Na konci sme už šli cielene len za jednotlivými majstrovskými dielami. Na pokraji vyčerpania sa vytackáme z galérie a ideme sa radšej najesť.

V Ermitáži
V Ermitáži (zdroj: Andrej Šverha)
Aj samotné sály sú umeleckým skvostom
Aj samotné sály sú umeleckým skvostom (zdroj: Andrej Šverha)
Obrazy sú krásne, len je ich trochu veľa :)
Obrazy sú krásne, len je ich trochu veľa :) (zdroj: Andrej Šverha)
Aspoň jeden detailne. Z tohto cítim typické Rusko
Aspoň jeden detailne. Z tohto cítim typické Rusko (zdroj: Andrej Šverha)
Trón Petra I. Veľkého
Trón Petra I. Veľkého (zdroj: Andrej Šverha)

Po regenerácii nám sily ešte vystačia na návštevu veľkolepého obchodu Gostinyj Dvor pochádzajúceho z roku 1785 na Nevskom prospekte.

Gostinyj Dvor
Gostinyj Dvor (zdroj: Andrej Šverha)
Aj metro v Petrohrade má svoje čaro
Aj metro v Petrohrade má svoje čaro (zdroj: Andrej Šverha)

Prichádza vrchol našej cesty – Peterhof alebo Petrodvorec. Dnes je predpoveď počasia už priaznivá. Ideme metrom na stanicu Avtovo a odtiaľ preplnenou maršrutkou priamo k Peterhofu.

Mesto nechal postaviť cár Peter I. Veľký, inšpiráciou mu bolo francúzske Versailles. Pozoruhodný palácovo-parkový celok z 18. a 19. storočia sa rozkladá na pobreží Baltického mora na ploche cez 800 ha. Je tu umiestnených viac ako 147 fontán rôznych veľkostí. Najobdivovanejšou je Veľká kaskáda, ktorú tvorí 64 fontán, 3 vodopády a 225 sôch. Ďalej je to kaskáda Zlatá hora, Šachová hora, Rímske fontány a fontána Slnka.

Horný park v Peterhofe
Horný park v Peterhofe (zdroj: Andrej Šverha)
Veľký palác a prekrásna Veľká kaskáda. Dolný park
Veľký palác a prekrásna Veľká kaskáda. Dolný park (zdroj: Andrej Šverha)

Poprechádzame sa okolo Veľkej kaskády smerom k moru a pozrieme si Labyrint, ktorý je tak trochu sklamaním. Zaujme nás umelý strom a lavička, z ktorej strieka voda. Prúd vody neovláda nejaký pohybový snímač, ale chlapík sediaci v drevenej búdke a sledujúci odvážnych návštevníkov. To isté je pri spustení striekajúcej vody nad chodníkom. Prídu chlapi otvoria veľké otočné kohútiky a nechajú minútku ľudí pobehovať a moknúť. Prejdeme sa aj do západnej časti a navštívime palác Marly. Ten slúžil ako penzión pre ubytovanie šľachticov a členov cisárskej rodiny. Neskôr ho premenili na pamätné múzeum Petra I, kde uchovávajú cárove osobné veci.

Striekajúci strom a lavička, atrakcie nielen pre deti...
Striekajúci strom a lavička, atrakcie nielen pre deti... (zdroj: Andrej Šverha)
Kaskáda Zlatá hora
Kaskáda Zlatá hora (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad ponad Veľkú kaskádu k Baltickému moru
Pohľad ponad Veľkú kaskádu k Baltickému moru (zdroj: Andrej Šverha)

Naspäť do Petrohradu sa rozdelíme. Miro s Lacom vyskúšajú „lietajúcu“ loď Meteor a ja s Milanom ideme autobusom. Stretneme sa pri chráme sv. Izáka. Na odporúčanie mojej obľúbenej blogerky sa ideme najesť do typickej ruskej reštaurácie Russkaja Rjumočnaja No.1. Uvedú nás k stolu a cítime sa trochu neisto v našom turistickom oblečení. Jedlo je výborné a hríbová polievka vynikajúca. Vyberieme si aj z ponuky cca 200 vodiek niečo na ochutnanie.

Typické ruské jedlo - pelmene
Typické ruské jedlo - pelmene (zdroj: Andrej Šverha)

Vrátime sa k Izákovi a vyjdeme po vyše 200 schodoch na vyhliadku vo výške 43m. Je najväčšou pravoslávnou katedrálou v meste a druhou najväčšou na svete (po Chráme Krista Spasiteľa v Moskve). Dominantou tejto stavby je pozlátená kupola vysoká 101 metrov, na jej pozlátenie sa použilo 100 kg čistého zlata. Do chrámu sa vojde takmer 14 000 veriacich. Počas komunistického režimu bol chrám premenený na múzeum ateizmu.

Chrám sv. Izáka
Chrám sv. Izáka (zdroj: Andrej Šverha)
a jeho interiér
a jeho interiér (zdroj: Andrej Šverha)
Je naozaj obrovský, pohľad do kupoly
Je naozaj obrovský, pohľad do kupoly (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad z výšky na námestie sv. Izáka
Pohľad z výšky na námestie sv. Izáka (zdroj: Andrej Šverha)

Krátko po polnoci sa vyberieme pozrieť na ďalšiu turistickú atrakciu – otváranie mostov na Neve. Naštudoval som si stránku, kde je presný rozpis otvárania a ideme k nám najbližšiemu Palácovému mostu. Všade sú davy ľudí a nájsť si dobré miesto chvíľu trvá. Po otvorení sa mosta sa provokatívne opýtam, či ideme pozrieť ďalší? Chlapci len unavene pokrútia hlavami a ideme spať.

Aj nočné kanály majú čaro
Aj nočné kanály majú čaro (zdroj: Andrej Šverha)
Na nábreží to vyzerá ako na futbale. V pozadí osvetlená Ermitáž
Na nábreží to vyzerá ako na futbale. V pozadí osvetlená Ermitáž (zdroj: Andrej Šverha)
Bežná premávka o pol druhej v noci...
Bežná premávka o pol druhej v noci... (zdroj: Miroslav Mosej)

Na najvýznamnejší ruský sviatok odchádzame z mesta do Cárskeho Sela. Tentokrát vyskúšame ďalší druh dopravy, takzvanú električku, čo je označenie prímestského vlaku. Odchádza z Vitebskej stanice do mesta Puškin. Tam presadneme na maršrutku a šofér nám povie kde vystúpiť. Zostaneme s otvorenými ústami pred ohromujúcim Katarínskym palácom dlhým 300 metrov. Viem, že sa opakujem s tým ohromujúcim, ale pamiatky v Rusku často vyrazia dych.

Cesta električkou
Cesta električkou (zdroj: Andrej Šverha)
Už pohľad na Carskoje Selo zozadu je nádherný
Už pohľad na Carskoje Selo zozadu je nádherný (zdroj: Miroslav Mosej)
a odtiaľto je to úchvatné...
a odtiaľto je to úchvatné... (zdroj: Andrej Šverha)

Medzi najznámejšie miestnosti v paláci patrí Jantárová komnata, ktorú venoval imperátorovi Petrovi I. pruský kráľ Fridrich Wilhelm I. Počas nemeckej okupácie ju nacistické vojská demontovali a odviezli do nemeckého Königsbergu. Odvtedy sa o nej nič nevie. V roku 2003 bola otvorená jej verná kópia. Asi najviac nás zaujme Veľká tanečná sála, jeden z najväčších skvostov architekta Rastrelliho. Sála je najväčšou miestnosťou komplexu, rozprestiera sa na ploche 846 metrov2. Navyše ju opticky zväčšuje dvanásť párov vysokých okien a steny vyplnené zrkadlami. Strop je pokrytý jedinou veľkou maľbou.

Veľká tanečná sála
Veľká tanečná sála (zdroj: Miroslav Mosej)
Pohľad do nekonečna
Pohľad do nekonečna (zdroj: Miroslav Mosej)
Jantárová komnata
Jantárová komnata (zdroj: Andrej Šverha)

Zabrať nám dá aj rozsiahla záhrada, napriek tomu ideme ešte pozrieť do mesta na oslavy. Tu vidíme množstvo vojenskej techniky a vojakov, ale aj atrakcie pre deti. Vozík ťahaný sobom alebo jazda na ťave. Všade je plno oslavujúcich a rôzne spevácke vystúpenia.

V parku
V parku (zdroj: Andrej Šverha)
Cameronova galéria
Cameronova galéria (zdroj: Andrej Šverha)
Komplex Admiralita
Komplex Admiralita (zdroj: Andrej Šverha)
Deň Pobedy v meste Puškin
Deň Pobedy v meste Puškin (zdroj: Andrej Šverha)
Aj ťavy sem zablúdili...
Aj ťavy sem zablúdili... (zdroj: Andrej Šverha)
Laco by sa rád pridal k tankistom
Laco by sa rád pridal k tankistom (zdroj: Andrej Šverha)
Po návrate do Petrohradu. Ľudia sa rozchádzajú, oslavy sa skončili
Po návrate do Petrohradu. Ľudia sa rozchádzajú, oslavy sa skončili (zdroj: Andrej Šverha)

Ráno nás čaká posledný deň v Petrohrade, kufre si dáme na recepciu a ideme pozrieť Petropavlovskú pevnosť na Zajačom ostrove. Je to kolíska celého mesta, ktorú 16.mája 1703 založil Peter I. Tento dátum je považovaný za deň zrodu nového hlavného mesta Sankt-Peterburgu. Pevnosť bola dokončená do jedného roka vďaka 200 000 robotníkom, ktorý na stavbe pracovali od svitu do zotmenia. Dominantou je chrám sv. Petra a Pavla, kde sú uložené pozostatky cárov a cárovien od Petra I. až po Mikuláša II. Prejdeme sa aj okolo hradieb po brehu Nevy a kocháme sa krásnym výhľadom na Zimný palác a ostatné pamiatky.

Sme na Zajačom ostrove
Sme na Zajačom ostrove (zdroj: Andrej Šverha)
V chráme sv. Petra a Pavla
V chráme sv. Petra a Pavla (zdroj: Miroslav Mosej)
Originálne toalety v pevnosti
Originálne toalety v pevnosti (zdroj: Miroslav Mosej)
Palácové námestie aspoň trochu upratané po oslavách
Palácové námestie aspoň trochu upratané po oslavách (zdroj: Andrej Šverha)

Do penziónu sa vrátime cez Vasiljevský ostrov. Pani na recepcii nám objedná taxi na letisko a dohodne výbornú cenu 600 rubľov, vraj nemáme platiť ani o rubeľ naviac. Príde po nás veľmi nepríjemný taxikár, ktorý napriek tomu, že ho dopredu upozornila na veľkosť našej batožiny, je veľmi prekvapený. V kufri musí totiž urobiť poriadok a svoj rozložený obed upratať. Pri vystupovaní mu dám odpočítaných 600 rubľov a odchádzame v ústrety ďalšiemu dobrodružstvu. Tentokrát sme si vybrali dosť exotickú destináciu za polárnym kruhom. O tom ale až v poslednej časti, teda ak vás to ešte baví :))

P.S. Venujem svojej obľúbenej dcére k jej dnešným narodeninám.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné