Zelené Almaty, Ťan-Šan a kaňon Šaryn. Kazachstan, časť 3.

V Turkestane na stanici stretávame jedného z mála cudzincov. Je to starší cestovateľ z Holandska, ktorý za mesiac prešiel najzaujímavejšie miesta Strednej Ázie. Až mu závidím. My sa vezieme v modernom vlaku do Almaty,

V kupé sme tentoraz s dvoma chlapmi. Ako väčšina ľudí s ktorými sa rozprávame, ešte neboli za hranicami svojej krajiny. Z okna vlaku spozorujeme pre nás niečo exotické, pasúce sa ťavy.

V nedeľu ráno vystupujeme v Almaty a ideme hľadať naše ubytovanie. Keď sa pokúšam zorientovať podľa mapy, príde ku mne sympatická dievčina a ponúkne pomoc. Dávam jej telefónne číslo našej ubytovateľky a zistí, že sme o niekoľko sto metrov inde. Sadáme spolu do taxíka (neoficiálneho) a vysadí nás na križovatke, kde je náš byt. Malika (tak sa volá) pokračuje ďalej a odmieta aby sme za taxi zaplatili. Dáva nám aj svoje telefónne číslo, ak by sme ešte mali nejaký problém. Doslova krásne uvítanie v tomto bývalom hlavnom meste.

Almaty s typickou panorámou
Almaty s typickou panorámou (zdroj: Andrej Šverha)
Malika nám ochotne pomohla
Malika nám ochotne pomohla (zdroj: Marián Šverha)

Almaty (v preklade jabloňový) alebo po starom Alma-Ata a ešte skôr Vernyj bývalo hlavným mestom do roku 1997. V súčasnosti má okolo 1 700 000 obyvateľov a je naďalej kultúrnym a finančným centrom krajiny. Vďaka svojej polohe na úpätí pohoria Ťan-Šan má osobité a mierne klimatické podmienky.

Dnes to bude trochu dlhší článok s množstvom fotiek, začo sa vopred ospravedlňujem. Toto mesto ma však naozaj očarilo. Ak by som mal žiť v nejakom veľkom meste, Almaty by boli na poprednom mieste rebríčka. Hlavne kvôli všade prítomnej zeleni, vystavanými cyklochodníkmi a takmer na každom rohu umiestnenými bicyklami na zapožičanie. Ale hlavne blízkymi horami, kam sa za pár minút dostanete mestskou dopravou a na ňu nadväzujúcimi lanovkami.

Samozrejme má aj svoje mínusy. Napríklad pre všade prítomnú zeleň, cez ktorú nevidno budovy, sa nám ťažšie orientuje :)

Tak ako všade v postsovietskych mestách je tu prítomný neporiadok a množstvo zanedbaných budov. Navyše doprava je strašne chaotická, kde smerovky takmer nepoužívajú a kde nie je problém na dvojpruhovej ceste vytvoriť na križovatke tretí pruh. Ku koloritu patrí aj neustále vytrubovanie a tlačenie sa tam, kde my už žiadne miesto nevidíme, ale kazašský vodič ho nájde. MHD je zložená z vozidiel od „doby kamennej“ až po 21. storočie. Trochu otravné sú aj bezpečnostné kontroly v metre, na železničnej a autobusovej stanici

Čo by sme sa mali od Kazachov naučiť, je ohľaduplnosť a úcta mladších voči starším. Hlavne voči ženám a zvlášť tehotným. Aj nám ako turistom s batohmi často v MHD uvoľnili miesto. Na priechode dajú chodcom vždy prednosť. Ako sa to naučili, pri takom spôsobe jazdy? Podľa miestnych aj vďaka pokutám a všade prítomným policajtom. Aj to je spôsob. Almaty palec hore :)

Zeleň je naozaj všade, aj v úplnom centre mesta
Zeleň je naozaj všade, aj v úplnom centre mesta (zdroj: Andrej Šverha)

Po vybalení ideme pozrieť prvú z atrakcií – vrch Kok Tobe. Ideme lanovkou, ktorej dolná stanica je neďaleko hotela Kazachstan. Kok Tobe je oddychovým a zábavným centrom mesta, zameraným hlavne na deti. Je tu pre ne množstvo atrakcií, mini zoo, kolotoče. Ale hlavne je odtiaľ krásny výhľad na mesto.

Neodolal som...
Neodolal som... (zdroj: Andrej Šverha)
Jablko ako symbol mesta
Jablko ako symbol mesta (zdroj: Andrej Šverha)
Jedna z najrušnejších ulíc - Al-Farabi
Jedna z najrušnejších ulíc - Al-Farabi (zdroj: Andrej Šverha)
Na Kok Tobe sme stretli aj Beatles. Aj im sa tu páči
Na Kok Tobe sme stretli aj Beatles. Aj im sa tu páči (zdroj: Andrej Šverha)

Ďalší deň sa ideme prejsť mestom. Ideme pešo na Žibek Žoli, čo je miestny Arbat, teda hlavná ulica. Dôjdeme až po Zelený bazár, najväčší trh v meste. Pozor v pondelok býva zatvorený, takže sme sa tam museli vrátiť na druhý deň, aby sme si ho pozreli. A keďže sme tam boli až okolo štvrtej poobede všetky jedálne boli už zatvorené. Najviac nás zaujme časť s hovädzím, baraním a hlavne konským mäsom. Zaujímavá je aj ulička s rôznymi šalátmi, nakladanou zeleninou a iným jedlom, kde často netušíme čo to vlastne je.

Mladé medičky pred skúškou mi pripomenú dcéru, ktorá práve dnes tiež takto nervózne čaká  (zdroj: Andrej Šverha)
Žibek Žoli je hlavnou ulicou mesta, kde je veľa príležitosti na posedenie a krátky oddych (zdroj: Andrej Šverha)
A krášlia ju aj takéto skvosty sovietskej architektúry
A krášlia ju aj takéto skvosty sovietskej architektúry (zdroj: Andrej Šverha)
A o pár metrov ďalej...
A o pár metrov ďalej... (zdroj: Andrej Šverha)
Zelený bazár. Mňa najviac zaujali pulty s mäsom
Zelený bazár. Mňa najviac zaujali pulty s mäsom (zdroj: Andrej Šverha)
Hlavne rôzne výrobky z koniny
Hlavne rôzne výrobky z koniny (zdroj: Andrej Šverha)
A niečo aj pre vegetariánov
A niečo aj pre vegetariánov (zdroj: Andrej Šverha)

Prejdeme sa parkom 28 gardistov – Panfilovcov. Najprv nás upúta svojou veľkosťou Memoriál slávy a už ideme k stavbe, ktorá je jednou z mála zachovalých z čias cárskeho Ruska. Je to Chrám Nanebovstúpenia Pána alebo aj Zenkova katedrála, podľa jej architekta. Je celá z dreva a krásne maľovaná, asi najkrajšia budova v Almaty. Má to však jednu a pre nás veľmi skľučujúcu chybu. Momentálne je v rekonštrukcii a tak je väčšina zakrytá lešením a vstup je zakázaný. Na porazenie.

Múzeum hudobných nástrojov
Múzeum hudobných nástrojov (zdroj: Andrej Šverha)
Memoriál Slávy
Memoriál Slávy (zdroj: Andrej Šverha)
A takýto smutný pohľad je momentálne na Zenkovu katedrálu
A takýto smutný pohľad je momentálne na Zenkovu katedrálu (zdroj: Andrej Šverha)
... a predstavoval som si to takto
... a predstavoval som si to takto (zdroj: Andrej Šverha)

Ideme to rozchodiť na Námestie Republiky s monumentom Nezávislosti. Na vrchole vysokého kamenného stĺpa je umiestnený Zlatý muž na okrídlenom snežnom leopardovi a dole nesmie chýbať kniha s odtlačkom ruky prezidenta Nazarbajeva.

Monument nezávislosti a za ním bývalý prezidentský palác. Proste monumentálne :) (zdroj: Andrej Šverha)
V Almaty je Zlatý muž. U nás by to mohol byť Náš človek
V Almaty je Zlatý muž. U nás by to mohol byť Náš človek (zdroj: Andrej Šverha)
V hipsterskom autobuse so záclonkami, len von nebolo vidno
V hipsterskom autobuse so záclonkami, len von nebolo vidno (zdroj: Andrej Šverha)
Zvonku celkom nenápadný
Zvonku celkom nenápadný (zdroj: Andrej Šverha)

Tretí deň ideme autobusom č.12 od hotela Kazachstan k svetoznámemu a najvyššie položenému rýchlokorčuliarskemu stredisku na svete - Medeo. Vďaka nadmorskej výške 1 700 m a z toho vyplývajúceho riedkeho vzduchu a ľadu vyrábaného z čistej vody rieky Malá Almatinka, patrí k najrýchlejším rýchlokorčuliarskym dráham. Bolo tu vytvorených 126 svetových rekordov.

Štadión Medeo
Štadión Medeo (zdroj: Andrej Šverha)
A rýchlokorčuliari v lete trénujú na suchu :)
A rýchlokorčuliari v lete trénujú na suchu :) (zdroj: Andrej Šverha)

Kupujeme si lístok za približne 9€ na tri lanovky, ktoré nás postupne vyvezú do výšky 3 200 m. Prvá z nich nás vyvezie do strediska Šimbulak (2 260 m), chvíľu sa poobzeráme a prestúpime na ďalšiu do výšky 2 850 m. Na konečnej je už aj chladno, tak na seba dávam všetko, čo som kvôli tejto chvíli so sebou trepal do Kazachstanu. Som vo vytržení. Tak vysoko som v horách ešte nebol a tak si od radosti ešte vybehnem aj trochu vyššie.

Ťan-Šan, v čínštine romanticky Nebeské hory sú šiestym najvyšším pohorím na svete. Tiahnu sa v dĺžke 2 800 km a priemerná šírka je 300 až 600 km. V ich východnej časti sa nachádza aj najvyšší vrchol Kazachstanu Chan-Tengri s výškou 6 995 m alebo s ľadovo-snehovou pokrývkou až 7 010 m.

Šimbulak
Šimbulak (zdroj: Andrej Šverha)
Almaty v diaľke
Almaty v diaľke (zdroj: Andrej Šverha)
Na konečnej ... lanovky
Na konečnej ... lanovky (zdroj: Andrej Šverha)
Ťan-Šan
Ťan-Šan (zdroj: Andrej Šverha)
Aj takéto milé kvietky vykukujú
Aj takéto milé kvietky vykukujú (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)
Ešte aspoň trochu vyššie...
Ešte aspoň trochu vyššie... (zdroj: Andrej Šverha)
Mach alebo brokolica?
Mach alebo brokolica? (zdroj: Andrej Šverha)
Pasúce sa koníky
Pasúce sa koníky (zdroj: Andrej Šverha)
Z hôr do Oceľového mesta (J. Verne). Kniha II.: Sklo - betónové mesto
Z hôr do Oceľového mesta (J. Verne). Kniha II.: Sklo - betónové mesto (zdroj: Andrej Šverha)

Posledný, štvrtý deň máme naplánovaný výlet do kazašského Grand Canyonu – kaňonu Šaryn. Keďže je streda žiadne cestovky tu výlety nerobia. Čo je nevýhodné z pohľadu ceny, ale zas nebudú tam zástupy turistov. Šaryn je vzdialený asi 200 km od Almaty smerom do Číny. Na odporúčanie našej ubytovateľky ideme s mladým taxikárom Dilsatom. Je veľmi zhovorčivý a dozvieme sa od neho veľa o Kazachoch. Ideme po dobrých cestách, lepších ako na Slovensku. Aj po akejsi rýchlostnej ceste, ktorá má občas aj možnosť otočiť sa do protismeru. Najkrajšou časťou je priesmyk a adrenalínových posledných 10 km po šotoline. Práve tu stavajú cestu. Dilsatovi to ale nebráni ísť aj päťdesiatkou. Do kaňonu sa platí vstupné, ale to máme v cene prenájmu auta.

Posledný úsek cesty pred kaňonom
Posledný úsek cesty pred kaňonom (zdroj: Andrej Šverha)

Konečne sme na mieste. Po dlhých schodoch schádzame do kaňonu a zostávame uchvátení. Máme pocit akoby sme boli na divokom západe a len čakáme, že okolo nás precválajú kovboji alebo indiáni. Aj počasie s teplotou nad 30°C dodáva ten správny pocit vyprahnutosti. Prechádzame miestami až 300 m hlbokým Údolím zámkov. Skaly sú nádherné a často pripomínajú rôzne zvieratá. Farba sa postupne mení z červenej na šedú, až čiernu. Ale to sme už na konci v Eko Parku. Dá sa tu osviežiť, ale nás zaujme dravá rieka Šaryn. Ďalej do kaňonu je už vstup zakázaný. Sprístupnená časť je dlhá asi 3 kilometre. Cesta späť je mierne do kopca a dá sa vyviesť aj autom. My si však chceme kaňon vychutnať dosýta, tak ideme pešo.

Kaňon Šaryn
Kaňon Šaryn (zdroj: Andrej Šverha)
Drží sa len silou vôle...
Drží sa len silou vôle... (zdroj: Andrej Šverha)
Ubytovanie v Eko Parku
Ubytovanie v Eko Parku (zdroj: Andrej Šverha)
V jurte
V jurte (zdroj: Andrej Šverha)
Ďalej je už len divočina
Ďalej je už len divočina (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Dilsat nás ešte na záver povozí autom ponad kaňon, aby sme si ho mohli obzrieť zhora.

Zhora je tiež zaujímavý
Zhora je tiež zaujímavý (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Toľko podrobná správa z Almaty a okolia. Ešte sa sem na konci našej cesty nakrátko vrátime.

Zajtra ráno sa vydáme na trochu únavnú cestu do hlavného mesta Kirgizska a ešte kúsok ďalej. A bude to veru zaujímavá skúsenosť, ale o tom až nabudúce.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné