Astana je hlavným mestom stepi. Kazachstan, časť 1.

Kazachstan je deviatou najväčšou krajinou sveta s rozlohou 55–krát väčšou ako Slovensko. Počet obyvateľov je 18,5 milióna, t.j. len 6,5 obyvateľa na kilometer štvorcový.

Z krajín Strednej Ázie, kde okrem neho patria aj Kirgizsko, Uzbekistan, Tadžikistan a Turkménsko je najvyspelejšou ekonomikou. Najmä vďaka nerastnému bohatstvu – veľkej zásobe čierneho uhlia, železnej rudy a hlavne uránu. Toľko na začiatok faktov. Ale čo nás viedlo k tomu navštíviť túto krajinu?

Odpoveď je jednoduchá. Zvedavosť, lacné letenky a bezvízový styk. Naša „výprava“ je zložená z kamarátov – Milana, Vavra, Mareka a Dana, ktorí sa rozhodli obzrieť si len supermoderné hlavné mesto a môjho brata Maroša a mňa, ktorí máme viac času a počas dvoch týždňov precestujeme aj juh Kazachstanu a odskočíme si aj do Kirgizska.

Tento kus Kazachstanu a Kirgizska sa nám podarilo za 2 týždne vidieť
Tento kus Kazachstanu a Kirgizska sa nám podarilo za 2 týždne vidieť (zdroj: mapy.cz)

Deň pred odletom z Budapešti sa mi ozýva cez booking naša ubytovateľka z Astany, že nás nemôže ubytovať v dohodnutom apartmáne priamo pri Bajtereku. Ale ponúka nám alternatívne ubytovanie a to pôvodné mám stornovať. Nie je mi všetko jedno, spolieha sa na mňa 5 ľudí a čo ak to nevyjde? Píšem jej, že som znepokojený a žiadam nejakú kompenzáciu, napríklad transfer z letiska.

Vždy som sníval, že aj mňa bude raz niekto čakať na letisku s tabličkou s mojim menom a nemusím sa starať ako sa dostanem do hotela. Veľmi mi odľahne, keď sa to na letisku v Astane stane skutočnosťou. Auto zastane pred komplexom vysokých budov s názvom Severná žiara a čaká nás ubytovateľka. Apartmán je na 37. poschodí zo 41 a nočný výhľad na bulvár Nuržol je úžasný.

Týmto výhľadom z okna apartmánu nás privítala Astana
Týmto výhľadom z okna apartmánu nás privítala Astana (zdroj: Andrej Šverha)

Máme dve spálne, obrovskú obývačku a kuchyňu a dve kúpeľne. Neskorá večera, časový posun 4 hodiny a prvé dojmy nám nedajú spať a tak sa ešte rozprávame hlboko do noci.

Keďže organizáciu mám na starosti ja, o pol ôsmej už všetkých budím, aby sme stihli dnešný program.

Ráno si to pozrieme za svetla. Bulvár Nuržol
Ráno si to pozrieme za svetla. Bulvár Nuržol (zdroj: Andrej Šverha)
Mešita Svetlo Astany (Nur Astana) pod oknami a vzadu už nekonečná step
Mešita Svetlo Astany (Nur Astana) pod oknami a vzadu už nekonečná step (zdroj: Andrej Šverha)
Astanské trojičky - Severná žiara
Astanské trojičky - Severná žiara (zdroj: Andrej Šverha)
Smaragdové domy, vrcholy budov sa roztvárajú ako stránky pootvorených kníh
Smaragdové domy, vrcholy budov sa roztvárajú ako stránky pootvorených kníh (zdroj: Andrej Šverha)

Začíname uprostred spomínaného bulváru Nuržol a prejdeme okolo Bajtereku cez námestie Spievajúcich fontán až k prezidentskému palácu Ak Orda. Všetko navôkol nás fascinuje, budovy, sochy, parky, neskutočne široké ulice a chodníky. Všímame si však aj detaily, hlavne Milan vyštudovaný stavbár a detailista. No a týmto sa veru v Astane chváliť nemôžu. Dlažba je často položená nakrivo, špárovanie nelícuje, sem–tam niečo odpadne z obrubníka alebo múrika, dokonca aj zo sochy leoparda, ktorý ma namiesto laby len montážnu pur penu :(

Pri koncertnej sieni je múrik „opravený“ lepiacou páskou. A aj pred prezidentským palácom je dlažba pekne zvlnená. To si snáď ani Nursultan Nazarbajev nezaslúži.

Veža Bajterek je symbolom Astany
Veža Bajterek je symbolom Astany (zdroj: Andrej Šverha)
Budova parlamentu
Budova parlamentu (zdroj: Andrej Šverha)
Vpravo budova Ministerstva dopravy, domácimi prezývaná zapaľovač
Vpravo budova Ministerstva dopravy, domácimi prezývaná zapaľovač (zdroj: Andrej Šverha)
Prezidentský palác Ak Orda
Prezidentský palác Ak Orda (zdroj: Andrej Šverha)
Typická Astana
Typická Astana (zdroj: Andrej Šverha)
Centrálna koncertná sála pripomína okvetné lístky
Centrálna koncertná sála pripomína okvetné lístky (zdroj: Andrej Šverha)
Nedokonalosti Astany. Dlažba a schody pred prezidentským palácom, inovatívne opravený múrik pri koncertnej sále, 3D chodník a letná úprava bytového domu :))) (zdroj: Andrej Šverha)
Super moderné mesto so širokými cestami
Super moderné mesto so širokými cestami (zdroj: Andrej Šverha)

Pokračujeme na druhý breh rieky Išim a fascinuje nás promenáda okolo rieky s chodníkom širším ako sú u nás cesty I. triedy. Ideme okolo pyramídy s názvom Palác mieru a súladu, ktorého poslaním sú pravidelné stretnutia náboženských predstaviteľov všetkých možných vyznaní z celého sveta. Cieľom je utužovania vzťahov medzi nimi. Prechádzame cez park a prebehneme cez osemprúdovú cestu (prechod je nekonečne ďaleko) k monumentu Vlasť Kazachov (Kazakh Eli) na námestí Nezávislosti. Tam rekonštruujú akési akože rímske stĺporadie, ktoré sa im po 20-tich rokoch už pomaly rozpadá.

Knižnica prvého prezidenta Kazachstanu Nursultana Nazarbajeva. Treba dodať, že zatiaľ jediného už 27 rokov (zdroj: Andrej Šverha)
Rieka Išim
Rieka Išim (zdroj: Andrej Šverha)
Palác mieru a súladu
Palác mieru a súladu (zdroj: Andrej Šverha)
Obrovské námestie Nezávislosti, kde sa konajú vojenské prehliadky
Obrovské námestie Nezávislosti, kde sa konajú vojenské prehliadky (zdroj: Andrej Šverha)

Astana (kazašsky to znamená hlavné mesto) sa totiž stala hlavným mestom len pred vyše dvadsiatimi rokmi (1997) z rozhodnutia prezidenta a nahradila Almaty (predtým Alma–Ata). Dôvodom bola politická nestabilita blízkeho Kirgizska. Nevýhodou polohy Astany uprostred stepi je jej extrémna klíma. V zime teploty dosahujú hodnotu až -40°C a v lete sa šplhá k +40°C, navyše tam neustále fúka vietor. Mesto sa vo veľkom buduje a ešte bude do roku 2030.

Veľmi pekné bytovky s prvkami kazašskej kultúry
Veľmi pekné bytovky s prvkami kazašskej kultúry (zdroj: Andrej Šverha)

Už sme značne unavení a vyberieme sa k Národnému múzeu Kazachstanu. Lenže je pondelok a je zavreté. Väčšine asi odľahlo :)

Takže nastal čas na obed. Najmladší a najlepšie rozprávajúci po anglicky Vavro sa prihovorí malej skupinke a pýta sa kde sa dá najesť. Mladý kazach, ktorý sprevádza španiela a mongolku je veľmi ochotný a odporúča nám mešitu sultána Chazrata. Tam majú namierené aj oni a tak sa chvíľu aj rozprávame. Jedáleň je však zatvorená. Zabudli sme je ramadán. Tak si miesto toho pozrieme mešitu zvnútra. Je obrovská a veľmi pekne vyzdobená, na rozdiel od mešít ktoré som doteraz videl.

Nová mešita sultána Chazreta z roku 2012
Nová mešita sultána Chazreta z roku 2012 (zdroj: Andrej Šverha)
Interiér mešity
Interiér mešity (zdroj: Andrej Šverha)
Inšpirovaní myšlienkami stelesňovanými Palácom mieru a súladu zavládol aj v tejto medzinárodnej zostave vzájomný súlad (zdroj: Andrej Šverha)

Autobusom sa odvezieme na druhý koniec Nuržolu k osobitej stavbe Chan Šatyr, vysokej 150m. Aj kvôli tomu som chcel navštíviť Astanu, videl som dokument o jej výstavbe. Navrhol ju britský architekt Norman Foster a jej steny sú z ethylen-tetrafluoroethylenu. Ten zabezpečuje vynikajúce izolačné vlastnosti, teda aj v zime pri -40°C je vo vnútri príjemne teplo a môžete sa tam kúpať na pláži, na najvyššom poschodí.

Konečne trochu ľudskej atmosféry vo veľkomeste
Konečne trochu ľudskej atmosféry vo veľkomeste (zdroj: Andrej Šverha)
Chan Šatyr
Chan Šatyr (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)
Vo vnútri je obchodné a zábavné centrum
Vo vnútri je obchodné a zábavné centrum (zdroj: Andrej Šverha)
Pravdupovediac tento sci-fi megapolis som si nezamiloval. Aj keď ohúrený som
Pravdupovediac tento sci-fi megapolis som si nezamiloval. Aj keď ohúrený som (zdroj: Andrej Šverha)
Rôzne skulptúry, vľavo dole odtlačok ruky prezidenta
Rôzne skulptúry, vľavo dole odtlačok ruky prezidenta (zdroj: Andrej Šverha)

Ďalší deň ideme do areálu minuloročného výstaviska EXPO pozrieť si expozície venované energii budúcnosti – vesmíru, slnku, biomase, vetru, vode. Výstava sa nachádza v najväčšej guli na svete – Nur Alem, ktorej výška je 100m. Jedinečnosť stavby spočíva v tom, že je prvou budovou na svete s integrovanými fotovoltaickými panelmi v konštrukcii fasády. V hornej časti gule sú tiež dva veterné generátory.

Náš dnešný cieľ areál EXPO
Náš dnešný cieľ areál EXPO (zdroj: Andrej Šverha)
Múzeum energie budúcnosti
Múzeum energie budúcnosti (zdroj: Andrej Šverha)
Plán výstavy. Každé poschodie je tematicky zamerané
Plán výstavy. Každé poschodie je tematicky zamerané (zdroj: Andrej Šverha)

Vyvezieme sa výťahom na najvyššie poschodie, prejdeme sa po sklenenom mostíku a obzeráme si jednotlivé panely. Zrazu sa ozve hlásenie o požiarnom poplachu. Príliš tomu neveríme, ale po pár minútach sa skutočne musíme po požiarnom schodisku vrátiť na prízemie. Je to celkom namáhavé. Našťastie po polhodine sa všetko vyrieši a my pokračujeme v prehliadke. Najviac ma zaujme 3D premietanie vo vnútri gule predstavujúcej slnko, generátor simulujúci vznik tornáda a premietanie obrazov krajiny na oblúkovú stenu v rôznych ročných obdobiach.

Výjavy z dejín Kazachstanu na prízemí
Výjavy z dejín Kazachstanu na prízemí (zdroj: Andrej Šverha)
Sklenený mostík na najvyššom poschodí
Sklenený mostík na najvyššom poschodí (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad do útrob gule s výťahmi
Pohľad do útrob gule s výťahmi (zdroj: Andrej Šverha)
Slnko, 3D premietanie a niečo z kozmu
Slnko, 3D premietanie a niečo z kozmu (zdroj: Andrej Šverha)
Veľkolepé schodište medzi poschodiami
Veľkolepé schodište medzi poschodiami (zdroj: Andrej Šverha)
Sila kinetickej energie
Sila kinetickej energie (zdroj: Andrej Šverha)
Sila vody
Sila vody (zdroj: Andrej Šverha)
Zaujímavé a dynamické stvárnenie cyklistu pred obchodným centrom Hodvádna cesta
Zaujímavé a dynamické stvárnenie cyklistu pred obchodným centrom Hodvádna cesta (zdroj: Andrej Šverha)

Na záver dňa, ale aj návštevy Astany si nechávame jej symbol - vežu Bajterek (v preklade topoľ). Znázorňuje 97m vysoký strom života, s koreňmi v podsvetí a korunou v nebi. V korune je zlaté vajce, ktoré zniesol mýticky vták Samruk a ukrýva tajomstvo ľudskej túžby a šťastia. Vyvezieme sa výťahom až nahor. Vystojíme si rad, aby sme mohli aj my vložiť ruku do zlatého odliatku dlane prezidenta Nazarbajeva.

Večerné menu
Večerné menu (zdroj: Andrej Šverha)

To je z Astany všetko. Aj stačilo. Zhodneme sa na tom, že toto mesto je z diaľky a výšky takmer dokonalé, aj keď trochu umelé. Ale čím bližšie prídete, tým je to horšie, občas priam šlendriánske. S detailmi sa teda nebabrú a to má len 20 rokov.

Zajtra sa Milanova partia ešte poobzerá po meste a večer letia domov a ja s bratom sa vyberieme vlakom na juh tejto obrovskej krajiny.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné