Izrael - prvé dojmy z Tel Avivu

Ako sa zbaviť sychravého počasia počas vianočných sviatkov a začiatkom roka? No my sme ho vymenili za dážď, vietor, ale aj slniečko a vyššiu teplotu. Ale hlavne za nové zážitky z objavovania krás a pamiatok Svätej zeme.

Presne na Silvestra skoro ráno odlietame aj s mojim kamarátom Milanom z obľúbeného miniletiska v Košiciach. Let do Tel Avivu trvá približne tri hodiny a aj v stiesnených podmienkach nízkonákladovky sa dá prečkať. Aj keď tentokrát tu bol extra malý priestor na nohy.

Na letisku Bena Guriona si nevedomky vyrobím menší problém ešte pred samotným vstupným pohovorom do krajiny. Všade pred búdkami s úradníkmi stoja veľké rady. My s Milanom a našou novou kamarátkou Majkou z lietadla zbadáme samoobslužné automaty. Je tam minimum ľudí a tak sa tam vyberieme. Idem odvážne ako prvý, priložím a oskenujem pas, pozriem do kamery a už aj mám lístoček so vstupnou „pečiatkou“ pre vstup do Izraela. Len v tom prichádza úradníčka a upozorňuje nás, že toto je len pre našich, rozumej Izraelčanov. A my musíme ísť predsa len do tej dlhej rady na pohovor. No nič sme o niečo múdrejší a máme čas sa s Majkou porozprávať o našich plánoch. Keďže ja s Milanom sme takí „slovenský polygloti“ rozumejúci rodnej reči, potom šarištine, dohovoriac sa s Poliakom, Ukrajincom, Rusom a Čechom, snažíme sa k pohovoru dostať v skupinke s Majkou. Ale keďže nie sme rodinní príslušníci, tak nemôžeme. Prvá ide Majka a ja po nej, zatiaľ postáva nadosluch. Prvé otázky, že za akým účelom prichádzam a čo chcem navštíviť, mám už z domu nacvičené. Ďalšia otázka ma trochu zaskočí, že kedy naposledy som bol v Izraeli. Po odpovedi, že som tu prvýkrát, sa úradník začudovane hľadiac do počítača začne znepokojivo tváriť. Mňa hneď napadne vybrať z vrecka lístok z automatu, kde zaznamenali už môj príchod. No ako to vysvetliť s mojou angličtinou? Na pomoc príde Majka a všetko vysvetlí. Po chvíli nás konečne všetkých vpustia v ústrety novým zážitkom.

Z letiska do centra Tel Avivu jazdí pravidelne vlak, lístky nám pomôže zakúpiť pri automate ochotný personál. Všetko ide ako po masle. Keď vystúpime na Hahagana po prvýkrát vidíme mladých vojakov a hlavne vojačky so zavesenými samopalmi. Je to pre nás čudné, ale asi potrebné kvôli bezpečnosti, tak sa tým viac nezaoberáme.

Prvé dotyky s Tel Avivom. Dúfame, že to nebolo po dopade rakety...
Prvé dotyky s Tel Avivom. Dúfame, že to nebolo po dopade rakety... (zdroj: AS)

Naše prvé ubytovanie je v starej časti Jaffa. Je to jedno z najstarších starovekých prístavných miest na svete. Jedna z legiend tvrdí, že bolo pomenované po jednom z troch Noemových synov Jefetovi, ktorý mesto postavil 40 rokov po biblickej potope. Jaffský prístav bol využívaný už od doby bronzovej. Zmienka o ňom je v starovekých egyptských dopisoch z roku 1470 pr. n. l. Kráľ Dávid a jeho syn Šalamún dobyli Jaffu a používali ho ako prístav, do ktorého dopravovali cédre pre stavbu Prvého Chrámu.

Zastavíme sa aj v infocentre a zoberieme si mapu mesta. Prechádzame okolo vežových hodín a ocitáme sa na najznámejšom blšom trhu Šuk ha-pišpešim. Je tu plno butikov, reštaurácií a stánkov so starým oblečením, nábytkom a občas aj starožitnosťami. Niektoré lustre vyzerajú, že ich tu zavesili veľmi dávno, ešte ako nové. Ale keďže ich dlho nikto nekúpil, stali sa z nich starožitnosti :)

Skvelý orientačný bod - hodinová veža z roku 1903
Skvelý orientačný bod - hodinová veža z roku 1903 (zdroj: AS)

Keďže je čas obeda a žalúdok sa ozýva, sadáme si do pouličnej reštaurácie. Milan aj ja si vyberáme Šavarmu z jahňaciny, k tomu ako príloha hummus, kuskus, pita a hranolky. Ako hovorí sprievodca Lonely planet – dokonale nevegetariánske pouličné jedlo. Majka si dá diétne, veď je to športovkyňa, šakšuku. Jedla je veľa a chutí výborné, večeru teda už môžeme vypustiť.

Menu s typickými miestnymi jedlami
Menu s typickými miestnymi jedlami (zdroj: AS)
Šavarma aj s prílohami
Šavarma aj s prílohami (zdroj: AS)

Rozlúčime sa s našou kamarátkou a každý sa vyberieme do svojej ubytovne. Náš hostel sídli v dome z osmanskej éry, priamo na blšom trhu. A je to na vybavení aj vidieť. Aj ten vek aj blízkosť blšáku. Postele sú krátke a vybavenie staré, ale zato sme v centre.

Výhľad z balkóna nášho hostela
Výhľad z balkóna nášho hostela (zdroj: AS)
Spoločenská miestnosť v hosteli so svojskou atmosférou
Spoločenská miestnosť v hosteli so svojskou atmosférou (zdroj: AS)
Hebrejská abeceda
Hebrejská abeceda (zdroj: AS)

Po krátkom oddychu sa celý nedočkaví vyberieme smerom k starému prístavu, prechádzame cez záhrady HaPisga. Je to najvyšší bod starej Jaffy s krásnym výhľadom na pobrežie a nový Tel Aviv. Prejdeme cez most želaní ku kikar Kadumin. Sme v centre plnom turistických obchodíkov a kaviarní a blízko františkánskeho kostola sv. Petra.

Uličkami starého mesta
Uličkami starého mesta (zdroj: AS)
Pláže a nový Tel Aviv
Pláže a nový Tel Aviv (zdroj: AS)
Kostol sv. Petra
Kostol sv. Petra (zdroj: AS)
V kostole
V kostole (zdroj: AS)
Stará Jaffa
Stará Jaffa (zdroj: AS)
Vodomery sú verejne prístupné
Vodomery sú verejne prístupné (zdroj: AS)

Starý Jaffský prístav nás trochu zaskočí svojim industriálnym rázom a to som povedal veľmi jemne. V skutočnosti sú to viacposchodové staré ošumelé budovy, kde sú na prízemí viaceré reštaurácie a na poschodiach sklady a predpokladáme, že aj prevádzky na spracovanie rýb. Prejdeme sa úzkymi kamennými uličkami okolo kostola sv. Petra a mešity Al-Bahr. Ochutnáme aj šťavu z granátových jabĺk. Je trochu trpká, ale osviežujúca.

V starom prístave
V starom prístave (zdroj: AS)
Zblízka je to lepšie
Zblízka je to lepšie (zdroj: AS)
Na pobreží
Na pobreží (zdroj: AS)
Čerstvá šťava
Čerstvá šťava (zdroj: AS)
Mešita Al-Bahr
Mešita Al-Bahr (zdroj: AS)
Nový Tel Aviv
Nový Tel Aviv (zdroj: AS)
Starý prístav v podvečernom svetle
Starý prístav v podvečernom svetle (zdroj: AS)
Výškové budovy nového mesta pri splne mesiaca
Výškové budovy nového mesta pri splne mesiaca (zdroj: AS)
Blší trh
Blší trh (zdroj: AS)
Obchodík so starožitným nábytkom
Obchodík so starožitným nábytkom (zdroj: AS)
Sladké pokušenie
Sladké pokušenie (zdroj: AS)

Aj keď je Silvester, líhame si unavení veľmi zavčasu okolo 20.00. No s blížiacou sa polnocou to tu vyzerá trochu ako na stanici. Ľudia chodia hore dole a všetok hluk ustane až niekedy po jednej v noci. Ráno nás čakajú raňajky na streche. Je to príjemne aj keď je trochu chladno. Zo strechy sú pekné výhľady na okolie a more.

Aby som uviedol všetko, čo sme v tomto meste videli, posunieme sa v čase o 5 dní. Medzitým sme navštívili Jeruzalem a Palestínu. Vraciame sa späť do Tel Avivu v piatok, lebo v nedeľu ráno odlietame domov.

Stredozemné more a vyvesená čierna vlajka. Ideálny čas pre kite surferov
Stredozemné more a vyvesená čierna vlajka. Ideálny čas pre kite surferov (zdroj: AS)

Pri našom príchode nás víta silný vietor s dažďom, takže v piatok toho veľa nestihneme. V sobotu už vykukne slniečko a my sa vyberieme na prechádzku popri pláži. Vychutnávame si príjemných 17 stupňov a vyhrievame sa na lavičke. Dnešným cieľom je Rothschild bulvár s domami postavenými v slohu Bauhaus. Týchto bielych budov je tu sústredených najviac na svete a preto boli zapísané aj do zoznamu UNESCO. Tento štýl priviezli nemeckí židovskí architekti, ktorý utekali pred nacizmom v Nemecku. Tu sa opäť stretneme s Majkou, ktorá býva v susednej štvrti.

Rozbúrené more
Rozbúrené more (zdroj: AS)
Vplyv slaného vzduchu na dlhodobo parkujúci bicykel
Vplyv slaného vzduchu na dlhodobo parkujúci bicykel (zdroj: AS)
Rothschild blvd
Rothschild blvd (zdroj: AS)
Bauhaus
Bauhaus (zdroj: AS)

Zaujme nás aj bohémska štvrť Neve Tzedek, ktorá je najstaršou časťou nového mesta. Vládne tu príjemná atmosféra krčmičiek a barov a butikov s ručne vyrábanými výrobkami.

Neve Tzedek
Neve Tzedek (zdroj: AS)
Uličkami Neve Tzedek
Uličkami Neve Tzedek (zdroj: AS)
Podvečer
Podvečer (zdroj: AS)
Starý prístav tesne po západe slnka
Starý prístav tesne po západe slnka (zdroj: AS)

Toľko o našich prvých dojmoch z Izraela a Tel Avivu. Rozprávanie bude pokračovať našou cestou do Jeruzalema. Takže ak ste zvedaví, čítajte aj nabudúce.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné