Očarení Českým Krumlovom

Putujeme na bicykloch po zemích Českých. Od Prahy po České Budějovice sme šli v dvojici, tu sa k nám pripojil aj Fillip. Tak nech ho trochu preveríme v akej je kondícii pokračujeme do Krumlova na bicykloch.

Ideme väčšinou po vedľajších cestách cez Boršov nad Vltavou a potom malé dedinky ako Opalice a Radostice. Ako som sa dočítal žije tu len asi 20 až 30 obyvateľov. Dôjdeme až po Štěkře, kde nás čaká nemilé prekvapenie. Skratka cez les do Zlatej Koruny je neprejazdná, rekonštruujú ju a tak musíme naokolo. Okoreníme si to malým blúdením a offroad úsekom. Nevadí, sme na dovolenke a máme more času. Úspešne sme v Zlatej Korune známej stredovekým kláštorom a takisto medzi vodákmi splavujúcimi Vltavu. Aj deti tu pred rokom splavovali a hrdo ukazujú kde stanovali.

Soňa si našla fešáka
Soňa si našla fešáka (zdroj: AS)
Zlatá Koruna a Vltava
Zlatá Koruna a Vltava (zdroj: AS)
Stredoveký kláštor Zlatá Koruna, ktorý dal obci názov
Stredoveký kláštor Zlatá Koruna, ktorý dal obci názov (zdroj: AS)

Zanedlho sme pri značke označujúcej začiatok mesta Český Krumlov. Ale ideme ešte lesom a zdá sa nám nekonečne dlho kým naozaj uvidíme mesto. Kemp sme si vybrali až za mestom v Novém Spolí. Postavíme stan a konečne si ideme obzrieť centrum. Ja som tu bol naposledy pred sto rokmi (aspoň tak to vnímajú deti, keď poviem, že som bol niekde zamlada) a deti pred spomínaným rokom na splave.

Už sme v Českom Krumlove, aj keď ešte nie sme...
Už sme v Českom Krumlove, aj keď ešte nie sme... (zdroj: AS)
Prvý pohľad na mesto
Prvý pohľad na mesto (zdroj: AS)
Ideme popod zámok
Ideme popod zámok (zdroj: AS)
V kempe
V kempe (zdroj: AS)

V minulosti bol Český Krumlov sídelným mestom mnohých mocných českých rodov – Vítkovců, Pánů z Krumlova, Rožmberků, Eggenbergů a Schwarzenbergů, ktorí sa cielene starali o jeho výstavbu a reprezentačný charakter.

Dnes si pozrieme len námestie Svornosti a priľahlé uličky. Aj to stačí, aby sme si mesto zamilovali. Je to jedno z najkrajších miest na svete, ktoré sme navštívili. Je útulné, nie príliš veľké a má atmosféru čias minulých. Meandre Vltavy a týčiaci sa zámok nad tým. Skrátka ako pohladenie duše. Zajtra sa naň pozrieme bližšie.

Súrodenecká svornosť na nám. Svornosti
Súrodenecká svornosť na nám. Svornosti (zdroj: AS)
A podvečerná spoločná fotka pod zámkom
A podvečerná spoločná fotka pod zámkom (zdroj: AS)
... a že mostem cloumá rez, že říčka jde skrz ves, ale nevšimne si, že se blíží jez, jez, jez (zdroj: text: Ivan Mládek, foto: ja)

Keď prídeme do kempu ledva nájdeme náš stan. Poobede sme si dlho vyberali miesto, kemp bol skoro prázdny. Zato večer keď zakotvili vodáci, je tu zrazu stan vedľa stanu a desiatky lodí. Ani bicykle nemáme kam oprieť.

Druhá večera
Druhá večera (zdroj: AS)
Bicykle máme okolo stanu
Bicykle máme okolo stanu (zdroj: AS)

Dobre a dlho sa vyspíme a našim cieľom pre dnešný deň je zámok. Krumlovský zámok je po Pražskom hrade najrozsiahlejší zámocký areál v Česku. Pôvodne gotický hrad, prestavaný najmä v renesančnom slohu. Skladá sa z Dolného hradu (pôvodného Hrádku) s dominujúcou vežou a Horného hradu. Bajky zamkneme a stanú sa z nás peší turisti. Prejdeme zámkom až do zámockých záhrad. Je stále veľmi teplo a tak posedávame v tieni a pijeme veľa vody. Zídeme dole do mesta, najeme sa a ideme si oddýchnuť, poležať do kempu. Ja sa ale najprv osviežim vo Vltave.

Hrádek
Hrádek (zdroj: AS)
Horný hrad
Horný hrad (zdroj: AS)
Plášťový most
Plášťový most (zdroj: AS)
Ideálne miesto na profilovky
Ideálne miesto na profilovky (zdroj: AS)
Tu sme si Krumlov zamilovali
Tu sme si Krumlov zamilovali (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
Už sme ako všade prítomní Japonci :)
Už sme ako všade prítomní Japonci :) (zdroj: AS)
Aby to bolo spravodlivé, aj fotka Filipa
Aby to bolo spravodlivé, aj fotka Filipa (zdroj: AS)
Chov medveďov má na zámku viac ako 400-ročnú tradíciu
Chov medveďov má na zámku viac ako 400-ročnú tradíciu (zdroj: AS)
Vltava nám tečie rovno popred stan, tak prečo sa neokúpať
Vltava nám tečie rovno popred stan, tak prečo sa neokúpať (zdroj: AS)

Keď je slnko už nízko, opäť sa vyberieme do centra. So zapadajúcim slnkom má mesto kúzelnú atmosféru a tak si ju vychutnávame. Dáme si skvelú zmrzlinu s mixovanými mrazenými jahodami a deti konečne majú pocit, že sú na dovolenke a nikam ich neženiem. Dnes to bol skrátka vydarený deň.

Zrkadielko, zrkadielko povedz mi...
Zrkadielko, zrkadielko povedz mi... (zdroj: AS)
A Filip získal už aj svätožiaru
A Filip získal už aj svätožiaru (zdroj: AS)
Na záver dňa je najlepšia zmrzlina
Na záver dňa je najlepšia zmrzlina (zdroj: AS)

Je čas pokračovať ďalej, predpoveď počasia veští dážď a tak upravujeme náš program. Chceli sme ísť na Lipno a tam sa okúpať a prespať. Nový plán je presun vlakom do Vimperka a utáboriť sa.

Na stanici je menší chaos. Naraz prichádzajú vlaky z oboch smerov. A tak japonský turisti riešia rovnaký problém ako Švejk. Ideme z Budějovíc alebo do Budějovíc. No niektorým to nevyšlo a sadnú si s nami do toho z Budějovíc. Zistia to až keď príde sprievodca a tak následne vystúpia a čakajú na spoj naspäť. No aspoň v niečom sú si naše železnice podobné. My dvakrát prestupujeme, aj keď náš vlak mešká prípoj ho čaká a sprievodcovia nám vždy ochotne pomáhajú s bicyklami. Tu je zase rozdiel oproti Slovensku. Rozhodli sme sa dobre, cestou viackrát spŕchne. Aj keď vystúpime vo Vimperku, musíme sa na chvíľu schovať. Kemp je celkom pekný, len tá adresa. Ulica sa volá Hřbitovní.

Keďže je počasie stále daždivé, rozhodnem sa trochu buchnúť po vrecku. Na dve noci si prenajmeme chatku. Deti sa tešia akoby boli Vianoce a ja vlastne tiež. Je to vítaná zmena po viac ako týždni spania na tvrdej zemi.

Vimperk. Kemp je síce na Hřbitovní ulici, ale my sme spokojní
Vimperk. Kemp je síce na Hřbitovní ulici, ale my sme spokojní (zdroj: AS)

Čo nás ešte čaká a aký dojem na nás spraví Šumava? Môžete sa dočítať v ďalšom pokračovaní.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné