Hluboká a Budějovice zo sedla bicykla

So Soňou už piaty deň spoznávame krásy Česka na bicykloch a konečne sme dorazili do južných Čiech. V predchádzajúcej časti sme si pozreli Tábor a momentálne sme v Českých Budějoviciach.

Dáme si dva oddychové dni, aby sme spoznali mesto a navštívili zámok Hluboká.

Soňu zanechávam svojmu osudu a vyberiem sa na vlak do Prahy. Filip už vyzdravel a tak nasadol na vlak a v Prahe sa s ním stretnem. Po chvíľke hľadania sa na hlavnom nádraží, sadáme na vlak a už spolu ideme do Budějovíc. Tam ho čaká vrúcne privítanie od sestry.

Už je s nami aj Filip
Už je s nami aj Filip (zdroj: AS)

Spoločne sa vyberieme objavovať mesto. Po cyklochodníku popri Vltave sa dostaneme až do centra. Prechádzame okolo nám najznámejšieho výrobcu ceruziek Koh-i-noor Hardtmuth s plotom postaveným z obrovských ceruziek.

České Budějovice boli založené ako kráľovské mesto v roku 1265. Najväčšie turistické atrakcie sú v historickom centre mesta. Veľké námestie Přemysla Otakara II. s barokovou Samsonovou fontánou a radnicou postavenou medzi rokmi 1727-1730. Je druhým najväčším štvorcovým námestím v Českej republike. Námestie dookola lemuje 48 domov, všetky s loubím (preložiť do slovenčiny sa mi to nepodarilo, ale sú to tie oblúky). Nás upúta Palác Včela, ktorý bol vybudovaný v roku 1896 a je mladší ako okolité budovy. Bol postavený pre nemecký peňažný ústav Spar und Vorschussverein Biene, česky včela. Ornamenty včiel a úľu majú symbolizovať sporivosť. Ďalšou zaujímavosťou je Bludný kameň, asi 30 cm veľký kameň s krížikom. Podľa povesti na tomto mieste stával klát, na ktorom sa uskutočňovali popravy. V roku 1478 na ňom bolo údajne popravených 10 mladíkov podozrivých z vraždy richtára. Kto prekročí tento kameň v určitú hodinu, ten zablúdi.

Námestie Přemysla Otakara II. z Čiernej veže
Námestie Přemysla Otakara II. z Čiernej veže (zdroj: AS)
Palác Včela
Palác Včela (zdroj: AS)
Na námestí je práve výstava rôznych drevených sôch
Na námestí je práve výstava rôznych drevených sôch (zdroj: AS)
A prileteli aj mimozemšťania...
A prileteli aj mimozemšťania... (zdroj: AS)

Naše ďalšie kroky vedú na 71,9 m vysokú Čiernu vežu susediacu s katedrálou sv. Mikuláša. Odtiaľ je najkrajší výhľad na námestie a celé mesto. Navečeriame sa U tří sedláků, kde ako v celých Čechách a na Morave, majú za normálnu cenu jedlá ich národnej kuchyne a samozrejme dobré pivo k tomu.

Čierna veža zo 16. storočia
Čierna veža zo 16. storočia (zdroj: AS)
Samsonova fontána a radnica vo večernej atmosfére
Samsonova fontána a radnica vo večernej atmosfére (zdroj: AS)
Nohy v ramene Vltavy
Nohy v ramene Vltavy (zdroj: AS)

Tak to bol oddychový deň hlavne pre Soňu, ja som si zacestoval a Filip sa k nám konečne pripojil.

Ďalší deň ideme pozrieť asi najkrajší zámok v Česku. Prechádzame severnou časťou mesta a neustále sa držíme Vltavy. Trasa vedie po vybudovanom cyklochodníku a miestami prechádza dedinskými cestičkami. Bicykle zamkneme pred areálom a Soňa sa aj nahodí do sviatočného, Filip a ja aspoň vymeníme cyklodres za niečo slušnejšie. Však kedy bude lepšia príležitosť. Pozrieme si zámok a potom sa rozdelíme.

Cyklochodník do Hlubokej
Cyklochodník do Hlubokej (zdroj: AS)
Prvýkrát vidíme zámok
Prvýkrát vidíme zámok (zdroj: AS)
Hluboká zblízka
Hluboká zblízka (zdroj: AS)
Na zámockých schodoch
Na zámockých schodoch (zdroj: AS)

Filip ide ešte na prehliadku zámockej veže a ja so Soňou na výstavu fotografií Jana Saudka a ruských maliarov a hlavne I. J. Repina. Najviac ma zaujme obraz, o ktorom som sa učil ešte na základnej škole - Záporožskí kozáci píšu list tureckému sultánovi.

Pohľad z veže
Pohľad z veže (zdroj: AS)
Záhrady okolo zámku
Záhrady okolo zámku (zdroj: AS)
Munický rybník a Bezdrev
Munický rybník a Bezdrev (zdroj: AS)
Obraz I. J. Repina a pred ním moderný kozák jazdiaci na velocipéde
Obraz I. J. Repina a pred ním moderný kozák jazdiaci na velocipéde (zdroj: AS)
List záporožských kozákov tureckému sultánovi, ktorý poslúžil ako inšpirácia I. J. Repina pre jeho známy obraz (zdroj: AS)
Romantika na záver

Samozrejme po hlbokom kultúrnom zážitku je potrebné aj telu dožičiť trochu energie. Hľadáme nie drahú reštauráciu, ale vzhľadom na množstvo zahraničných turistov a atraktivitu Hlubokej, radšej zamierime do mäsiarstva a bufetu v jednom „U kozlů“. Majú tu typické bufetové menu. Ja si dám držkovú a deti smažák, teda vyprážaný syr. Ujde sa mi posledná porcia a to je tentokrát výhoda. Na spodku bolo najviac držiek. Chutí vynikajúco a aj deti si pochvaľujú, že je to ako od babičky. Prehodím pár slov s majiteľom alebo prevádzkarom. Povie mi, prečo tak dobre varí. Keď dostane tovar, vyberie si sám dobré mäso a iné suroviny a vždy sú čerstvé. Zaplatíme 170 Kč a to sme mali aj pitie.

Zátišie pred bufetom
Zátišie pred bufetom (zdroj: AS)
Cesta cez malebné dedinky
Cesta cez malebné dedinky (zdroj: AS)
Podvečerná pohoda
Podvečerná pohoda (zdroj: AS)

Pomotáme sa ešte po Českých Budějoviciach, aby sme spoznali aj jej ďalšie časti.

Ráno ako obvykle pobalíme a pokračujeme do Českého Krumlova, ale o tom až nabudúce. Teda ak vás to ešte baví :)

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné