reklama

Čergov na sklonku leta

Mám rád cyklovýlety do pohoria Čergov. Je tam síce náročný terén, ale krásna príroda a tie výhľady stoja za to. Nedávno som sa dočítal o novo otvorenej cyklotrase z Drienice na Lysú. Pomenovali ju Šomská cyklodrážka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Keďže cestu na Lysú po asfaltke poznám a považujem ju za dosť náročnú, prekvapilo ma vyjadrenie zástupcu občianskeho združenia Mikroregión Čergov. Citujem:“ Trasa je vhodná pre stredne zdatných, rekreačných cyklistov, ale aj pre rodiny s deťmi.“ Tak to som teda zvedavý. Vybral som sa tam začiatkom septembra.

Záznam trasy zo Sports Trackera
Záznam trasy zo Sports Trackera (zdroj: AS)

Z Prešova idem poľnou cestou do Kanaša, pokračujem popod les do Gregoroviec, ďalej po ceste cez Uzovce do Šarišských Sokoloviec. Odtiaľ starou rozbitou asfaltkou (skôr šotolinou) do Jakubovian a podobnou cestou do Drienice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
V diaľke už vidieť Kanaš
V diaľke už vidieť Kanaš (zdroj: AS)
Uzovce
Uzovce (zdroj: AS)
Šotolinou do Jakubovian
Šotolinou do Jakubovian (zdroj: AS)

Cez Drienicu idem po ceste až asi 300 metrov povyše hotela Javorná. Tam je umiestnená drevená smerová tabuľa na novú cyklodrážku.

Tu začína Šomská cyklodrážka
Tu začína Šomská cyklodrážka (zdroj: AS)

Prvých 300 m skoro celé tlačím. Za smerovníkom Pod Petrovou na chvíľu sadnem na bajk, ale opäť zosadnem a tlačím až po rázcestie pod Skalným jarkom. Z prvých 750 m som asi 600 tlačil. Už sa dá ísť na bajku, ale potom nasleduje takzvaný špičkový úsek - to znamená, že musím ísť po špičkách a tlačím bajk (asi 50m). Hurá tu to začína byť už normálne zjazdné. Dôjdem až po križovatku Pod Kopcovou.

Pod Petrovou
Pod Petrovou (zdroj: AS)
Na samote u lesa
Na samote u lesa (zdroj: AS)
Križovatka Pod Kopcovou
Križovatka Pod Kopcovou (zdroj: AS)
Výhľad odtiaľ
Výhľad odtiaľ (zdroj: AS)

Tam je lavička so stolom. Tak si vydýchnem a niečo malé zjem. Doteraz to bolo celkom náročné, ale cesta lesom je mi odmenou. Všade vôkol je len zeleň a ja sám. Pokračujem trochu močarinou, ale už viac – menej na bicykli. Za smerovníkom Bolčače prechádzam cez orezané konáre a musím zosadnúť, ale je to len krátky úsek. O chvíľu vyjdem na asfaltku, ktorá ma dovedie až k chate Lysanka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pokračujem
Pokračujem (zdroj: AS)
Bolčače
Bolčače (zdroj: AS)
Ťažba dreva
Ťažba dreva (zdroj: AS)

 Ten posledný úsek cesty je zabiják. Stúpanie tu dosahuje priemerne 15%. Len kvôli tomu, že som stretol peších turistov sa asi 100 m trápim a šliapem. Potom sa na to vykašlem a hrdo tlačím bicykel až po chatu Šport. Našťastie majú otvorené a tak si doprajem jednu plzničku. 

Pokračuje asfaltka
Pokračuje asfaltka (zdroj: AS)

Trasa Šomskej cyklodrážky smerom hore bola dlhá asi 2,9 km po lese, z toho som viac ako štvrtinu tlačil. Potom už ide po starej trase. Naozaj je pekne vyznačená drevenými smerovníkmi a ponúka výhodu, že nemusíte ísť po ceste. Rozhodne ju však neodporúčam pre rodiny s deťmi. Jedine ak sa chcete deťom za niečo pomstiť :)) Ja sa považujem za priemerne zdatného cyklistu, ale veru som sa zapotil. Zbytok cyklodrážky smerom dole som neabsolvoval, nechám si to nabudúce, keď pôjdem opačným smerom. Jej mapku nájdete na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja si dám radšej väčší okruh, nechce sa mi ešte opustiť Čergov. Pokračujem pešo na Lysú. Odtiaľ za pekného počasia vidno až Tatry, tentokrát nemám šťastie. Potom už krásnou hrebeňovkou po lúkach a lesoch na chatu Čergov. Pešo je to cca na hodinu a pol, bajkom za 25 minút a to som aj fotil.

Na Lysú už len tlačím
Na Lysú už len tlačím (zdroj: AS)
Tatry dnes neuvidím. Nevadí, aj tak je tu pekne
Tatry dnes neuvidím. Nevadí, aj tak je tu pekne (zdroj: AS)
Oltár kameň
Oltár kameň (zdroj: AS)
Lúkami
Lúkami (zdroj: AS)
A lesom
A lesom (zdroj: AS)
Protiľahlý hrebeň
Protiľahlý hrebeň (zdroj: AS)
Pokus o umenie :)
Pokus o umenie :) (zdroj: AS)

Na chate fajná kapustnica a pivečko. Potom po červenej trase smerom na Hradisko. Je to v podstate už len z kopca. Občas trochu náročné, cez kamene a tak si treba dávať pozor. Najkrajšie je to nad dedinou keď idem po lúkach. Do Terne vedie asfaltová cesta. Potom smerom na Gergorovce a už známou cestou domov.

Pri chate Čergov som stretol konečne prvých cyklistov
Pri chate Čergov som stretol konečne prvých cyklistov (zdroj: AS)
Čergov
Čergov (zdroj: AS)
Lúky nad Hradiskom
Lúky nad Hradiskom (zdroj: AS)

Pre cyklistov pripájam aj záznam trasy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vždy Čergov vo mne zanechal úchvatné zážitky, aj keď to bolo únavné. To ma ale nemôže odradiť a budem sa tu vždy rád vracať.

Andrej Šverha

Andrej Šverha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  192x

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu