reklama

Z Václaváku do Tatier za 10 minút

Nie nejdem písať o hyperloope. Václavák je križovatka cykloturistických trás v Levočských vrchoch. A naozaj stačí prejsť len kúsok a máte krásny výhľad na štíty Tatier.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O Levočských vrchoch počúvam od svojho kolegu Peťa už dlhšie, opisuje mi úžasné cyklotrasy s výhľadmi a krásnou prírodou. Tak sa tam konečne vyberiem.

Najprv si to preverím, čo je na tom pravdy a tak idem sám. Ráno v garáži zistím, že mám defekt. Sú dve možnosti, opravovať a nestihnúť vlak alebo to risknem, dofúkam a na stanicu nejako dôjdem. Náhradnú dušu mám stále so sebou, tak to v Lipanoch opravím. Keďže občas mám viac šťastia ako rozumu, vo vlaku stretnem svojho synovca, veľkého bajkera. V Lipanoch mi za pár minút vymení dušu a môžem pokračovať. Ja som si vybral skrátenú verziu plánovanej trasy, ktorá bude ale celá súčasťou nášho veľkého okruhu. Môžete si ich pozrieť na predchádzajúcich odkazoch zo Sports Trackera. K mojej skrátenej trase sa ešte vrátim neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časť Levočských vrchov patrila pod bývalý vojenský obvod Javorina. Jeho územie bolo vytvorené z celých katastrálnych území troch obcí (Blažov, Dvorce a Ruskinovce) a z častí katastrálnych území ďalších 22 spišských obcí. Vojenský obvod bol zrušený s účinnosťou od 1. januára 2011.

Keďže sa úplne potvrdili Peťove slová a ja som bol z Levočských vrchov viac ako nadšený, o týždeň začiatkom augusta, už môžem smelo zobrať na cyklotúru svojich priateľov Milana, Mira a Laca. Ideme vlakom z Prešova a Miro z Košíc. V Lipanoch ešte dokúpime zásoby a už šliapeme po ceste smerom na Brezovicu. Tu odbočíme na Tichý Potok a autá už takmer nestretávame.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jeden z tých krásnych koncov sveta
Jeden z tých krásnych koncov sveta (zdroj: AS)
Tradícia a súčasnosť
Tradícia a súčasnosť (zdroj: AS)
Záznam trasy zo Sports Trackera
Záznam trasy zo Sports Trackera (zdroj: AS)

V Tichom Potoku je otvorený ešte obchod a tak si dáme náš najobľúbenejší “iontový” nápoj – pivo. Za dedinou sa už naozaj ocitneme priamo v lone prírody. V časti Blažov stretávame množstvo ľudí, chystá sa tu folklórny festival. Pokračujeme okolo toku rieky Torysa smerom na Nižné Repaše a ďalej na Torysky.

Vitajte v Levočských vrchoch!
Vitajte v Levočských vrchoch! (zdroj: AS)
Torysa
Torysa (zdroj: AS)
Križovatka. Doprava strmo na Václavák, vľavo naša dnešná trasa cez Torysky
Križovatka. Doprava strmo na Václavák, vľavo naša dnešná trasa cez Torysky (zdroj: AS)
Letná idylka
Letná idylka (zdroj: AS)

V Toryskách máme poslednú možnosť dať si ešte náš ionťák a tak hľadáme obchod. Nájdeme ho na poslednú chvíľu, tesne pred zatvorením. Majú však už len posledné dve chladené pivá. Sme štyria, tak kúpime aj dve teplé. Ochotne nám však požičajú poháre a namixujeme tú správnu teplotu :)) Už je pekelne horúco, okolo 30 stupňov. Utešujeme sa, že vyššie bude určite chladnejšie. Za dedinou, smerom na chatu Hrby, nás ale čaká najhorší úsek dnešného dňa. Asi 10% stúpanie po roztápajúcom sa asfalte. Ani nohu sa neodvážime dať na asfalt, aby sme sa neprilepili. K tomu na nás praží šialené slnko. Skrátka letná idylka. Chlapci ma prvýkrát prekľajú za vhodný výber termínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obchod v Toryskách
Obchod v Toryskách (zdroj: AS)
Asfaltové peklo
Asfaltové peklo (zdroj: AS)
Laco sa vie dobre pretvarovať, akože pohoda...
Laco sa vie dobre pretvarovať, akože pohoda... (zdroj: AS)
Miro je tiež v pohode
Miro je tiež v pohode (zdroj: AS)

Pri chate Hrby si chvíľu oddýchneme a čaká nás stúpanie lesom na Brinky.

Hrby
Hrby (zdroj: AS)
Milan pred chatou Hrby
Milan pred chatou Hrby (zdroj: AS)

 Cestou sa nám naskytajú výhľady na Levočskú Dolinu. O chvíľu už vidíme aj Vysoké Tatry. Pri pamätníku SNP sme už vo výške 1140 m.n.m., ale ochladenie neprichádza. Radšej čuším. Na Vinnej sme už na okolo 1200 metroch a konečne začneme aj klesať. Keď ma doteraz neinzultovali, už to asi prežijem v zdraví.

Hor sa do výšin!
Hor sa do výšin! (zdroj: AS)
Výhľad na Levočskú Dolinu
Výhľad na Levočskú Dolinu (zdroj: AS)
A už sme skoro v Tatrách
A už sme skoro v Tatrách (zdroj: AS)
Len sa tak kocháme
Len sa tak kocháme (zdroj: AS)

Konečne sme na Václaváku, dáme si vrcholovú odmenu a chvíľu oddýchneme. Chlapci odmietajú malú zachádzku na čučoriedky. Ja som si tam pred týždňom zašiel a nevedel som sa od nich odtrhnúť. Čaká nás 10 kilometrový zjazd, ktorým som minule ja vyšiel na Václavák. Bol som totálne zničený a miestami som aj radšej tlačil, aby si nohy oddýchli. Mal som pocit, že som totálne z formy. Dnes sa mi v tom teple ale ide parádne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Naozaj to vyzerá ako Václavák
Naozaj to vyzerá ako Václavák (zdroj: AS)
A dôkaz
A dôkaz (zdroj: AS)
Ak by si chlapci zašli, mohli si pochutnať
Ak by si chlapci zašli, mohli si pochutnať (zdroj: AS)
A ešte raz by mohli vidieť Tatry
A ešte raz by mohli vidieť Tatry (zdroj: AS)
Výhľady počas zjazdu
Výhľady počas zjazdu (zdroj: AS)
Zjazdujeme :)
Zjazdujeme :) (zdroj: AS)
Pred záverom aj spoločné foto. Až na Mira používame na bicykli aj airbagy ;)
Pred záverom aj spoločné foto. Až na Mira používame na bicykli aj airbagy ;) (zdroj: AS)

Po adrenalínovom zjazde a miernom schladení sa, sme opäť v Tichom Potoku. Krčma už je otvorená, tak to využijeme. Do Lipian to už ide s nami z kopca. Tam nastupujeme, ako obvykle do 40 – ročného vlaku, nové tu už nejazdia. V Prešove sa lúčime s Mirom. Nakoniec skonštatujeme, že to bolo krásne a ta námaha stála za to. Do Levočských vrchov sme ešte len tak nakukli. Ponúkajú kilometre a kilometre asfaltových cestičiek a krásnych výhľadov. Určite to nebolo poslednýkrát.

Andrej Šverha

Andrej Šverha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  192x

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu