Sintra - letné sídlo kráľov

Autor: Andrej Šverha | 23.7.2017 o 10:05 | Karma článku: 13,24 | Prečítané:  631x

Sintra je bývalým kráľovským letným sídlom a leží 30 km od hlavného mesta. História Sintry siaha do stredoveku. Vtedy sa tu nachádzalo veľa stavieb islamskej architektúry.

Staré maurské mesto v roku 1147 dobyl prvý portugalský kráľ Afonso Henriques a väčšinu budov zničil.

Časť tretia - Sintra a Atlantický oceán

Deti budím pred ôsmou, aby sme toho dnes stihli čo najviac. Nie je im to veľmi po chuti a tak tu máme menšiu medzigeneračnú krízu. Niežeby protestovali, ale celý deň veľavýznamne mlčia.

Kúpime si celodenný lístok na mestskú dopravu, ktorý zahŕňa aj prímestské vlaky (10,15 €). Potom hľadáme stanicu odkiaľ ide vlak do Sintry. Máme šťastie, sadneme a o niekoľko minút odchádza. Cestou vidíme časti a predmestia Lisabonu a len čo sa nám zdá, že veľkomesto skončilo, vystupujeme v Sintre. Ak nevieš kadiaľ ísť, choď za davom. Tejto múdrosti sa držíme aj my. Prechádzame okolo pôsobivej mestskej radnice, ďalej po okraji chodníka sa práve rozkladajú malé stánky s umeleckými predmetmi. Od šperkov, kabeliek až po umelecké fotografie.

Zbadáme symbol Sintry - Palácio Nacional de Sintra, ktorý bol od 15. do 19. storočia obývaný kráľovskou rodinou. Jeho kužeľové veže pôsobia trochu čudne a pripomínajú komíny. My pokračujeme smerom do centra. Zastavíme sa na malé raňajky a vstúpime do parku Merendas. Tu nás čaká menšia, asi hodinová túra k maurskému hradu. Spočiatku prechádzame krásnymi záhradami po kamennom chodníku. Postupne sa nám naskytujú krásne výhľady na mestečko a okolie, v diaľke s oceánom.

Čím sme vyššie, tak je terén náročnejší a stúpame strmšie. Je horúco a chceme ísť aj k oceánu. Rozhodneme sa preto navštíviť len hrad a palác Pena vynecháme. Viem, že to budeme ľutovať, ale viac síl už niet.

Najstaršou architektonickou pamiatkou Sintry je Maurský hrad (Castelo dos Mouros), postavený v 8. storočí na svahoch pohoria Serra. Jeho väčšia časť bola zničená v 12. storočí. Zachované zostali štyri veže, cimburie, časť románskej kaplnky a stará maurská nádrž. Hradby sú rozsiahle a pekne udržiavané. Okolo sú parky. Filip poznamená, že aj na Slovensku máme takéto pamätihodnosti, len ich nevieme takto „predať“.

Z hradu zídeme rovnakou cestou do mestečka, sadneme na vlak a vrátime sa do Lisabonu. Metrom sa presúvame na inú vlakovú stanicu Cais de Sodré. Odtiaľ sa odvezieme do mesta Cascais, konečne sa okúpať v Atlantiku. Cestou už vidíme pláže, ale vezieme sa až na konečnú. Keď bolo toto miesto dobre na oddych kráľom, bude aj nám.

Ideme smerom k oceánu a najbližšie máme  Praia da Conceição. Zložíme sa v tieni a hurá do vody. Voda je naozaj veľmi svieža a deťom trvá možno 10 minút, kým sa odvážne hodia do vôd Atlantiku a chvíľu plávame. Po takomto osviežení sa vyvalia dokonca na slnko, aby sa zohriali. Mne je opaľovanie cudzie a tak sa radšej prejdem. Zistím, že tu majú len známe a drahé europivo, tak si idem radšej opäť zaplávať. Deti sú už zohriate a chcú ísť do vody. Tak ideme opäť spolu, však keď som to prekonal dvakrát, dám to aj tretíkrát.

Pobudli sme na pláži asi dve hodinky a môžeme ísť opäť spoznávať Lisabon. O tom ako sme sa vozili starou električkou, ale aj o iných krásach Lisabonu sa dočítate v predchádzajúcej časti.

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

SVET

Zeman fauluje Drahoša. Kampaň prezidenta spomína migrantov

Kampaň financuje netransparentný spolok.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.