reklama

Lisabon – chaos a romantika

Lisabon má približne pol milióna obyvateľov a je súčasťou metropolitnej oblasti, so skoro 3 miliónovou populáciou. Jeho názov má pôvod asi u Féničanov - Allis Ubbo a znamená bezpečný prístav.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Časť druhá - Lisabon

Po našom pobyte v Porte sa presúvame vlakom do Lisabonu. Lístky sme kúpili cez web portugalských železníc, pretože s časovým predstihom sú o takmer 50% lacnejšie.

Prechádzame aj mestom Vila Franca de Xira, kde aj z vlaku vidíme prípravu na beh pred býkmi ulicami mesta. Všade sú drevené zábradlia a na ceste je nasypaná hlina, práve ju polievajú.

Na stanici Santa Apolónia v Lisabone majú starú mapu s nezakreslenou časťou metra na túto stanicu. Týmto nás zmiatli a tak sa vydáme k nášmu ubytovaniu pešo. Ideme kľukatými uličkami štvrte Alfama, najprv poriadne do kopca a potom z kopca. Kufre sa nám neťahajú najlepšie, pretože cesty aj chodníky sú z dlažobných kociek. Obdivujeme ale krásu starého mesta a prvýkrát stretneme slávnu električku č. 28. Všade je plno áut a chodníky sú prekliato úzke. Ešte aj k nášmu ubytku vedú schody a izba je na druhom poschodí, po schodoch :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý dojem z Lisabonu je wow. Mesto ako stvorené pre romantické prechádzky, ale pozor je potrebná aspoň priemerná kondícia :))

Najstaršia lisabonská štvrť Alfama. Privítanie v hlavnom meste, ako sa patrí.
Najstaršia lisabonská štvrť Alfama. Privítanie v hlavnom meste, ako sa patrí. (zdroj: AS)
A hneď aj stretneme top atrakciu - žltú električku č.28
A hneď aj stretneme top atrakciu - žltú električku č.28 (zdroj: AS)

Po krátkom oddychu, však sme oddychovali vo vlaku, sa vyberieme na ďalšie objaviteľské bádanie. Nájdeme prvé verejné výťahy (elevador), ktoré uľahčujú presuny medzi ulicami s veľkým výškovým rozdielom. Našim cieľom je Castelo de Sao Jorge (hrad sv. Juraja), ktorý nás láka vraj najkrajším výhľadom. Vstupné je 8,5 € pre dospelého a 5 € pre študentov, tak dúfame, že ponúkne aj niečo iné. Areál je pekný, rozsiahly a upravený. Výhľady sú naozaj úžasné a hlavne sme radi, že sme tu už v podvečer, pretože dnes je veľmi horúco (na rozdiel od Porta, kde stále fúkalo). Prejdeme si dostupné hradby a všetky veže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Castelo de Sao Jorge (hrad sv. Juraja)
Castelo de Sao Jorge (hrad sv. Juraja) (zdroj: AS)
Hradby zblízka
Hradby zblízka (zdroj: AS)
Praça do Comércio alebo aj Palácové námestie zhora
Praça do Comércio alebo aj Palácové námestie zhora (zdroj: AS)
Igreja do Carmo
Igreja do Carmo (zdroj: AS)
Napriek tomu, že Portugalsko nie je drahá krajina, po jej návšteve sa náš budget ocitol v zadnej časti tejto sochy :))
Napriek tomu, že Portugalsko nie je drahá krajina, po jej návšteve sa náš budget ocitol v zadnej časti tejto sochy :)) (zdroj: AS)
Igreja e Convento da Graça
Igreja e Convento da Graça (zdroj: AS)
V  pozadí vľavo najdlhší most v Európe (Ponte Vasco da Gama) s dĺžkou 12,3 km
V pozadí vľavo najdlhší most v Európe (Ponte Vasco da Gama) s dĺžkou 12,3 km (zdroj: AS)
Ďalší známy most, inšpirovaný ešte známejším Golden Gate v San Franciscu - Ponte 25 de Abril (most 25. apríla)
Ďalší známy most, inšpirovaný ešte známejším Golden Gate v San Franciscu - Ponte 25 de Abril (most 25. apríla) (zdroj: AS)
Socha Krista na druhej strane rieky Tejo
Socha Krista na druhej strane rieky Tejo (zdroj: AS)

 Na druhý deň pokračujeme v prehliadke Lisabonu až večer, po náročnom výlete do Sintry a kúpaní v oceáne (ale o tom v samostatnom článku).

Keďže sme už od rána unavení, ideme sa povoziť legendárnou električkou č. 28. Prediera sa úzkymi uličkami, kde občas vodič zakričí na chodcov, aby sa nepchali na úzky chodník, lebo sa tam spolu nezmestia. Udivuje nás aj výkon tejto starej „rachotiny“, ktorá sa štverá do strmých kopcov a potom sa spúšťa strmhlav dole. Za takmer stáleho zvonenie a častého zastavovania. Premávka je chaotická, autá jazdia po koľajach, často tam aj parkujú. Vyhýbanie sa, je niekedy len o centimetre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazda až na konečnú trvá asi 50 minút a ešte sa ňou musíme aj vrátiť. Povozili sme sa do sýtosti.

Konečne sa ideme povoziť
Konečne sa ideme povoziť (zdroj: AS)
Interiér
Interiér (zdroj: AS)
Na chodníku nie je miesta nazvyš
Na chodníku nie je miesta nazvyš (zdroj: AS)
Červené električky sú pre turistov
Červené električky sú pre turistov (zdroj: AS)

Na ďalší deň (teda v utorok) chceme dokončiť známe pamiatky Lisabonu. Deň sa začal zistením, že mi zmizli plavky, sušiace sa v spoločnej kúpeľni. Sušili sa spoločne s detskými, ale zmizli len moje. Idem teda so Soňou za černochom, ktorý spravuje apartmány. Snažím sa mu po anglicky vysvetliť, čo sa stalo a poprosím ho, aby navštívil hostí, či ich omylom nevzali. Soňa sa ide ušúľať smiechom mojou „skvelou“ angličtinou. Statný černoch je ale na mojej úrovni, tak sme si porozumeli. Výsledkom však je, že s plavkami sa môžem rozlúčiť. Škoda boli „fungeľ“ nové a použil som ich prvýkrát. No čo už. Tento deň sa nezačína najlepšie, mám tušáka. A na konci dňa sa dozviem, že Sagana vylúčili z TdF. Ja som niečo tušil :(

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najprv ideme okolo Elevador de Santa Justa a pokračujeme na Praça do Comércio lepšie známe ako Palácové námestie. Sídlil tu kedysi aj kráľ, dnes sú budovy využívané ako rôzne ministerstvá a iné verejné inštitúcie. Dominantným je Víťazný oblúk smerom na Rua Augusta. Zaujmú nás aj dva stĺpy stojace vo vode. Kedysi tu portugalskí králi vítali hlavy štátov a iné vzácne návštevy. Pred obedom je už aj čas na raňajky. Tak si ich vychutnáme na terase miestnej pastelarie priamo na námestí. Posilnení ideme strmou ulicou k troskám kostola Igreja do Carmo a lávkou k výťahu Santa Justa.

Výťah Santa Justa
Výťah Santa Justa (zdroj: AS)
Aj Lisabon má svoj Víťazný oblúk
Aj Lisabon má svoj Víťazný oblúk (zdroj: AS)
Brána do oceánu, aj keď je to vlastne ešte rieka Tejo
Brána do oceánu, aj keď je to vlastne ešte rieka Tejo (zdroj: AS)
Ulice sú naozaj strmé
Ulice sú naozaj strmé (zdroj: AS)
Igreja do Carmo
Igreja do Carmo (zdroj: AS)
Obrázok blogu
(zdroj: AS)

Kúpime si 24 hodinový lístok na metro a električky (tak, aby nám platil aj zajtra pri ceste na stanicu) a ideme sa konečne zviesť pozemnou lanovkou. Pozrieme blízky kostol a Filip opäť trafí k vytúženému kostolu Sao Roque. Čítal som, že z vonku pôsobí obyčajne, ale vnútorná výzdoba stojí za návštevu. A môžeme potvrdiť. Renesanční kostol pochádza zo 16. st., nezasiahlo ho zemetrasenie. Výnimočná je kaplnka Sao Joao s drahými kameňmi, zlatom a vzácnymi drevinami.

Ďalšia atrakcia mesta - pozemná lanovka
Ďalšia atrakcia mesta - pozemná lanovka (zdroj: AS)
Pohľad na "riadiace centrum"
Pohľad na "riadiace centrum" (zdroj: AS)
Obzrieme si ju aj detailne, ťažné lano je uložené pod vozovkou
Obzrieme si ju aj detailne, ťažné lano je uložené pod vozovkou (zdroj: AS)
Nenápadný Sao Roque
Nenápadný Sao Roque (zdroj: AS)
A bohatá výzdoba vo vnútri
A bohatá výzdoba vo vnútri (zdroj: AS)
Obrázok blogu
(zdroj: AS)

Sadneme na električku č.15E smerom do štvrti Belém. Vystúpime pri kláštore Mosteiro dos Jerónimos. Od návštevy nás odradí nekonečná rada pred vchodom. Zamierime k rieke Tejo, k pamätníku Objaviteľov (Padrão dos Descobrimentos). Má tvar karavely, na ktorej stoja v rade viac ako tri desiatky najznámejších postav z portugalských dejín, na čele s Princom Henrichom moreplavecom. Príjemný, osviežujúcí vetrík nás sprevádza, popri rieke Tejo k Belémskej veži (Torre de Belém). Potom je čas obeda (cca o 17 tej) a deti ma pri výbere reštaurácie prehlasujú. Na výber máme reštaurácia s menu len v portugalčine, ktorému nerozumieme za cca 7 € alebo druhú s menu aj na fotkách, ale s ponukou hamburgeru a šalátov. Filip si vyberie hamburger (nakoniec aj ja) a Soňa šalát s rybou. Ryba je nakoniec sépia a to jej veľmi nevonia. Tak jem mleté mäso v sladkej žemli, k tomu čipsy zo sladkých zemiakov a dojedám sépie. No "pochutil som si" , demokracia je sviňa :((

Mosteiro dos Jerónimos
Mosteiro dos Jerónimos (zdroj: AS)
Pamätník Objaviteľov (Padrão dos Descobrimentos)
Pamätník Objaviteľov (Padrão dos Descobrimentos) (zdroj: AS)
Autobus obojživelník. Jazdí po ceste a dokáže aj plávať
Autobus obojživelník. Jazdí po ceste a dokáže aj plávať (zdroj: AS)
A typický Slovák na dovolenke - s igelitkou :) Filipovi sa roztrhol ruksak, tak sme to zachránili igelitkou
A typický Slovák na dovolenke - s igelitkou :) Filipovi sa roztrhol ruksak, tak sme to zachránili igelitkou (zdroj: AS)
Belémska veža (Torre de Belém) je jedným z pamätníkov portugalského veľmocenského postavenia v období veľkých námorných objavov na prelome 15. a 16. storočia
Belémska veža (Torre de Belém) je jedným z pamätníkov portugalského veľmocenského postavenia v období veľkých námorných objavov na prelome 15. a 16. storočia (zdroj: AS)

Ešte sme nevideli jeden z hlavných skvostov Lisabonu katedrálu Sé, založenú v roku 1147. Od nej nasadneme na známu 28 - čku, ale ideme krokom. Všade plno áut, zápchy sú skoro ako v Prešove. Tak radšej vystúpime a ideme rýchlejšie pešo. Ľutujeme ľudí, ktorí ju využívajú ako bežnú MHD, je totiž väčšinou preplnená na prasknutie.

Lisabonská katedrála
Lisabonská katedrála (zdroj: AS)

Aby sme využili lístok na metro a vyhoveli Filipovej záľube, vyberieme si jednu zastávku (dostatočne ďaleko) a ideme sa pozrieť ako vyzerá mesto tam. Na naše prekvapenie vystúpime pri štadióne Sportingu Lisabon. Samozrejme sa chceme pozrieť do jeho útrob. Soňu zanecháme na lavičke a my s Filipom obídeme celý štadión, len aby sme nazreli do jeho útrob. Podarí sa to len čiastočne, ale aj tak sme spokojní a hlavne unavení. Tak ideme na izbu. Zajtra (v stredu) nás čaká návrat do Porta a vo štvrtok ráno odlet domov.

Sporting Lisabon, takýto pohľad sa nám naskytol len na plagáte
Sporting Lisabon, takýto pohľad sa nám naskytol len na plagáte (zdroj: AS)

Na stanicu Santa Apolónia ideme tentokrát metrom. Do Porta ideme starším, ale rýchlym vlakom. Je tam miesta na nohy ako u nás v 1. triede a viac ako v lietadle. Navyše ideme rýchlosťou až 220 km/h. Sú to tie nakláňacie vozne, čo mne celkom nesedí. Cítim sa ako opitý, keď idem na toaletu a hegá ma zo strany na stranu. A to som si dal len jedno pivo. Mám pocit, že som na lodi.

Rýchlovlak Lisabon - Porto
Rýchlovlak Lisabon - Porto (zdroj: AS)
Štýlová stanica Oriente s rebrovitou konštrukciou, od španielskeho architekta Santiaga Calatravu
Štýlová stanica Oriente s rebrovitou konštrukciou, od španielskeho architekta Santiaga Calatravu (zdroj: AS)

V Porte bývame v hoteli, kde si dohodneme na skoré ráno (4.15) transfer na letisko za prijateľných 6€ na osobu. Filip sa necíti dobre a tak idem len so Soňou na záverečnú prechádzku mestom. Samozrejme neobídeme ani obchody a niečo si aj nakúpime. Len ľutujem, že nemám väčší kufor. Dokázal by som si tu nakúpiť niekoľko párov pekných, kožených topánok. No mal som lepšie počúvať rady mojej kamarátky a spolužiačky Marcelky a ísť sem v starých topánkach a vyhodiť ich tu.

Dovolenka je za nami a pod nami už Alpy
Dovolenka je za nami a pod nami už Alpy (zdroj: AS)

Aké máme dojmy z Lisabonu? Je to už naozaj veľké mesto, kde vládne pravý dopravný chaos. Pamiatky už rozhodne nezvládnete pešo. Sú tu krásne námestia, kostoly, výťahy a najznámejšie električky v Európe. Úzke uličky lákajú na romantické prechádzky, ale je to celkom náročné.

Mne osobne sa viac páčilo Porto, pre svoju veľkosť. Mal som pocit, že je všetko poruke a je to predsa len kľudnejšie mesto.

O rozprávkovej Sintre, kde mali letné sídlo králi sa dočítate v poslednej časti putovania po "ďalekom západe" nášho kontinentu.

Andrej Šverha

Andrej Šverha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  192x

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu