Neziderské jazero ako bonus

Kto sleduje naše putovanie popri Dunaji v Rakúsku vie, že sme šťastne dorazili do Viedne. Deti rozhodli, že to ešte nemôže byť koniec a tak ideme k Neziderskému jazeru.

Po dvoch dňoch spoznávania Viedne a ôsmich dňoch putovania z Passau do Viedne na bicykloch, ešte stále nemáme dosť. Všetky krízy prešli, zadky máme už otlačené v tvare sedla bicykla a stále máme chuť niečo nové objavovať. Nám sa skrátka ešte nechce ísť domov.

Z vlaku vystúpime v Parndorfe a za cieľ si vyberieme Podersdorf am See.

Cyklotrasy okolo jazera
Cyklotrasy okolo jazera (zdroj: http://www.breitenbrunn.at/uploads/media/Neusiedlerseeradweg_B10_Nord.pdf)

Neziderské jazero je plytké bezodtokové jazero na hraniciach Rakúska a Maďarska s maximálnou hĺbkou 2 m. Popri Balatone je to jediné stepné jazero v Európe. Leží v rakúskej spolkovej krajine Burgenland a v západnom Maďarsku. Samotná rakúska časť je súčasne najväčším jazerom v Rakúsku. Vyznačuje sa tým, že je obklopené pásmom trstiny, veľmi malou hĺbkou, miernym a veterným podnebím. Toľko múdrosti z wikipédie. Pravdou je, že aj keď už sme pri jazere, vodnú hladinu vidíme len veľmi vzdialene a to vďaka spomínanej trstine. Cyklochodník prechádza z pekného asfaltu, na ktorý sme si už zvykli na šotolinu. To by nám nevadilo, ale od prachu máme za chvíľu všetko sivé.

Značenie a vzdialenosti
Značenie a vzdialenosti (zdroj: AS)
Popri železničnej trati
Popri železničnej trati (zdroj: AS)
V diaľke konečne vidíme aj jazero
V diaľke konečne vidíme aj jazero (zdroj: AS)
Ďalej ideme po šotoline
Ďalej ideme po šotoline (zdroj: AS)

Podersdorf na privíta krásnym nábrežím. Máme pocit, že sme sa ocitli pri mori. Pláže sú krásne upravené, ale platené. Ideme do kempu. Tu nás trochu prekvapí cena, vyše 65€ za troch na dve noci. Postavíme stan a ideme sa okúpať. Voda je teplá, ale aby sme si zaplávali ideme možno aj 200 m od brehu.

A sme v Podersdorfe
A sme v Podersdorfe (zdroj: AS)
A prepotený na cyklistu (turistu)
A prepotený na cyklistu (turistu) (zdroj: AS)
Dovolenková atmosféra skoro ako pri mori
Dovolenková atmosféra skoro ako pri mori (zdroj: AS)

Večer si vyjdeme na promenádu a upúta nás krásny maják a tiež hviezdny chodník s menami cyklistov. Večer príde silná búrka a na druhý deň sa ochladí.

Maják v Podersdorfe
Maják v Podersdorfe (zdroj: AS)

Niežeby sme boli unavení, napriek tomu si dáme konečne prvý oddychový deň. Zájdeme si nakúpiť a cestou sa zastavíme na trhu. Tam si popasieme zrak na krásne naaranžovanom ovocí. Poobede nás už z toľkého oddychovania mrle žerú. Kúpať sa nedá a tak sa spolu so Soňou vyberieme do blízkej (12 km) dedinky Illmitz. Filip zatiaľ radšej zalomí. Oplatilo sa opäť vysadnúť na bike. Cestou vylezieme na rozhľadňu a vidíme aj akúsi minifarmu s prasiatkami. V Illmitzi sa na námestí napijeme z prameňa a dáme si za odmenu zmrzlinu. Filipovi radšej nič nepovieme.

Divá Bára alebo ráno pri vode
Divá Bára alebo ráno pri vode (zdroj: AS)
A Filip ešte zarezáva
A Filip ešte zarezáva (zdroj: AS)
Na miestnom trhu
Na miestnom trhu (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
Kitesurferi
Kitesurferi (zdroj: AS)
Vyhliadková veža cestou do Illmitzu
Vyhliadková veža cestou do Illmitzu (zdroj: AS)
Trochu aj fúkalo
Trochu aj fúkalo (zdroj: AS)
Vyschnutá časť jazera
Vyschnutá časť jazera (zdroj: AS)
Illmitz
Illmitz (zdroj: AS)

Nastal posledný deň našej dovolenky. Ráno sa pobalíme a vyberieme do Parndorfu. Nemôžeme vynechať známy outlet. Pekne tlačíme bicykle a navštívime pár obchodov. Aj keď máme kapsy nabalené batožinou na dva týždne, deti tvrdia, že tam sa toho ešte zmestí. A naozaj, každému niečo kúpime a nie je problém to pobaliť :)

Z Parndorfu nás vlak zavezie do Petržalky, tam hneď pri stanici si niečo zajeme už za naše, ľudové ceny. Potom nás prekvapí pekný cyklochodník cez Petržalku až do starého mesta. Tam však skončí a nám zostávajú len chodníky, prípadne cesta. Ale to neriskujeme, veď aj pri prechode cez cestu, cez prechod, nás skoro zrazí bratislavský taxikár. Vitajte doma!

Bratislavský čumil. Tu fotíme deti pri každej návšteve Bratislavy
Bratislavský čumil. Tu fotíme deti pri každej návšteve Bratislavy (zdroj: AS)
Náš obľúbený Ujo Klobása na jeho Dunajskej ulici
Náš obľúbený Ujo Klobása na jeho Dunajskej ulici (zdroj: AS)
Filip si nemohol nechať ujsť Prezidentský palác
Filip si nemohol nechať ujsť Prezidentský palác (zdroj: AS)

Kúpime si lístky na nočný vlak a zbytok času strávime na „najkrajšej“ stanici. Chceli sme lístky na vlak, ktorý ide juhom priamo do Prešova, lenže ten nebral biky (v roku 2014, dnes už berie). Tak musíme ísť severom a ešte raz prestúpiť v Kysaku. Ďakujem národnému dopravcovi, že nás tak vytrénoval v zborke a rozborke batožiny na nosič bicykla :((

"Pýcha" Bratislavy
"Pýcha" Bratislavy (zdroj: AS)
Filipov ležadlový vozeň
Filipov ležadlový vozeň (zdroj: AS)

Záverečné zhodnotenie

Bola to naša prvá cyklodovolenka. Celkom sme prešli 655 km za dva týždne, priemer bol asi 50 km denne. Deti (Soňa 17 a Filip 15 rokov) špeciálne netrénovali, ale majú pravidelný pohyb. Oddychový deň sme mali až na záver. Boli aj krízy, ale zvládli sme ich zvoľnením tempa a sladkou motiváciou (čokoláda, keksíky,...). Informácie o Rakúsku nájdete na webe veľmi ľahko. Je to krajina, ktorá si váži turistov a všetko robí preto, aby ju aj navštívili. Kempy sú veľmi dobre vybavené. Ceny sú najnižšie od hranice s Nemeckom a stúpajú smerom k Viedni. Za 3 osoby a noc sme zaplatili najmenej 12€ a najviac 32,5€. Cyklochodníky sú medzi Passau a Viedňou vo veľmi dobrom stave a pokrývajú asi viac ako 90% trasy. Len asi 20 až 30 km sme museli ísť po ceste, ale možno sa to dalo obísť inou trasou. Chodníky totiž väčšinou vedú po oboch stranách Dunaja. Bicykle sme nechávali väčšinou pred dedinskými obchodmi nezamknuté až vo väčších mestách sme začali viac dbať na bezpečnosť. Strava je najlacnejšia formou fastfoodu – pizza, kebab, hamburger. Ale ani menu od cca 8€ nie je až také drahé. Pozor na nedeľu, vtedy sú skoro všetky obchody zatvorené.

Po dvoch týždňoch doma
Po dvoch týždňoch doma (zdroj: AS)

Ak sa rozhodnete pre takýto typ dovolenky, určite si z nej odnesiete veľa spoločných zážitkov. A hlavne deti budú spokojné.

My sme sa takto vybrali ešte aj na ďalší rok (2015) do Južných Čiech. O tom porozprávam niekedy nabudúce.

A nebojte sa zablúdiť alebo stratiť, prináša to nové a neopakovateľné zážitky :)

A veľa šťastných kilometrov!

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné