Lenivý slnečný deň na ceste z Greinu do Melku

Dnes si pospíme trochu dlhšie. Po včerajšku si to zaslúžime. Z kempu vyrazíme až po desiatej a pozrieme si ešte centrum mesta. Cyklotrasa nás dnes vedie popri ceste po drevenom mostíku rovno nad vodou, potom chvíľu aj po ceste.

5. etapa Grein – Melk

Včera to bola dlhá etapa a zažili sme aj smutný Mauthausen, Môžete si o nej prečítať tu a je tam aj vložená mapa, ktorá obsahuje aj časť dnešnej etapy.

5. etapa Gein - Melk
5. etapa Gein - Melk (zdroj: Zdroj: Danube Cycle Path 2017, http://www.donauregion.at/en/danube-brochures.html)
Suchou nohou nad vodami Dunaja
Suchou nohou nad vodami Dunaja (zdroj: AS)
(zdroj: AS)

O pol jednej dorazíme do mesta Ybbs an der Donau. Najprv sa potúlame úzkymi uličkami mestečka. Navštívime kostol sv. Vavrinca, ktorého varhany sú zdobené iniciálami W.A.Mozarta, mesto navštívil v roku 1767. Potom nás prepadne hlad. Deti si vyberú kebab. Objednáme si kebab a k tomu hranolky navyše. Zase sme mali veľké oči a obed zjeme len tak – tak.

Prichádzame do Ybbs an der Donau
Prichádzame do Ybbs an der Donau (zdroj: AS)
Centrum Ybbs, v pozadí kostol sv. Vavrinca
Centrum Ybbs, v pozadí kostol sv. Vavrinca (zdroj: AS)
Varhany v kostole
Varhany v kostole (zdroj: AS)
Úzke uličky mestečka priam lákajú k prechádzke
Úzke uličky mestečka priam lákajú k prechádzke (zdroj: AS)

Keďže bruchá máme na prasknutie, jednoznačne víťazí návrh, dať si šlofíka na brehu Dunaja. Horko – ťažko sa tam premiestňujeme. Nájdeme si tieň, rozložíme deku a vyvalíme sa. Nasleduje sladká hodinka ničnerobenia. Teda až na Filipa, u ktorého sa ozve „volanie divočiny“. Keďže nevieme, kde v meste je najbližšie WC, rozhodne sa vrátiť asi 2 -3 km pred Ybbs do infocentra, kde určite bolo. Teda my sa vyvaľujeme a on si tú hodinku, pardon za výraz „presral“. Okolo nás prefrčia aj naši známi z Nemecka s malou dcérkou. Nechápeme ako je možné, že sú v kempe vždy skôr ako my.

Na nábreží
Na nábreží (zdroj: AS)
Užívame si obedňajšiu siestu
Užívame si obedňajšiu siestu (zdroj: AS)

Prechádzame územím, ktoré je pravidelne postihované záplavami. Vidíme preto aj okolo cesty a dedín vysoké hrádze a cez cestu aj veľké vráta, ktoré majú ochrániť dedinu pred záplavami.

Po 18-tej prídeme do kempu, postavíme stan a samozrejme si ešte ideme prezrieť mesto.

Značky na dome, kam až siahal Dunaj pri najväčších záplavách
Značky na dome, kam až siahal Dunaj pri najväčších záplavách (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
Kláštor Melk v diaľke
Kláštor Melk v diaľke (zdroj: AS)

Melk je malé okresné mesto ležiace na západnom okraji údolia Wachau. Dominantou mesta je benediktínsky kláštor. Pôvodne to bol hrad, ale od roku 1089, keď im ho daroval kráľ Leopold II. Babenberský, bol postupne prebudovaný na kláštor. Známym sa stal vďaka škole a knižnici. Kláštor vraj očaril aj spisovateľa Umberta Eca a inšpiroval ho k napísaniu slávneho románu Meno ruže. Mesto má aj radnicu z roku 1575 a veľa historických domov v centre.

A už sme priamo pod ním
A už sme priamo pod ním (zdroj: AS)
Ideme do centra
Ideme do centra (zdroj: AS)
Fontána so sochou sv. Kolomana z roku 1689 uprostred námestia
Fontána so sochou sv. Kolomana z roku 1689 uprostred námestia (zdroj: AS)
Historické domy
Historické domy (zdroj: AS)

Večer nás prvýkrát nemilo prekvapia komáre. Ale na to, že ideme neustále popri rieke, je to ešte dobré. Posedíme si chvíľu aj na kempingových stoličkách, ktoré nám ponúknu „naši“ Nemci a máme skvelý pocit, že môžeme mať spustené nohy a hompáľať nimi. Na deke sa to akosi nedá.

Ráno si pozrieme aj nádvorie kláštora
Ráno si pozrieme aj nádvorie kláštora (zdroj: AS)
A sme pripravení vyraziť ďalej
A sme pripravení vyraziť ďalej (zdroj: AS)

Dnes to bol trochu lenivý deň aj keď po celom dni máme v nohách ďalších 65 km. Celkom sme sa vliekli, ale to má na svedomí aj horúce slniečko. Ďalší deň nás čaká prejazd svetoznámym údolím Wachau.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné