Tajomný Draculov hrad Bran, Stalinovo mesto a zámok Peleš

Ráno sa lúčime s majiteľom Eko Bio hotela a štartujeme do neďalekej obce Bran. Hrad Bran je všeobecne označovaný za Draculov hrad, aj keď ten tu pravdepodobne nikdy nežil. Podľa niektorých prameňov naň raz zaútočil v roku 1460.

Za Draculov hrad ho označili turisti na základe podoby s hradom opísaným v románe Brama Stokera - Dracula. Napriek všetkým pochybnostiam tento hrad z roku 1212 je pôsobivý svojim mohutným vzhľadom a určite stojí za návštevu.

Hrad Bran
Hrad Bran (zdroj: AS)
Hrad Bran, najnavštevovanejšia pamiatka v Rumunsku
Hrad Bran, najnavštevovanejšia pamiatka v Rumunsku (zdroj: AS)

Najprv si vystojíme dlhý rad a približne s 15 minútovým oneskorením pokladnicu otvoria. Absolvujeme prehliadku individuálne, bez sprievodcu. Hrad je postavený na kopci, takže súčasťou prehliadky sú hlavne výstupy po úzkych schodištiach. Jednotlivé miestnosti sú dosť malé a vidíme v nich historický nábytok, zbrane, brnenia, ale aj napríklad Draculov rodokmeň alebo mučiace nástroje. Hrad je pomerne malý a prehliadku stihneme do hodiny. Oplatí sa poprechádzať aj pekným parkom s jazierkom.

Cestou k hradu
Cestou k hradu (zdroj: AS)
Pohľad z vnútorného nádvoria
Pohľad z vnútorného nádvoria (zdroj: AS)
Vitajte a posaďte sa.
Vitajte a posaďte sa. (zdroj: AS)
Mapa Transylvánie
Mapa Transylvánie (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
Domček v parku pod hradom
Domček v parku pod hradom (zdroj: AS)

Medzitým v podhradí otvorili stánky s rôznymi umeleckými aj menej umeleckými predmetmi. My sme si kúpili tričká s motívmi Draculu. Ten samozrejme dominoval ako najpredávanejší artikel v rôznych podobách.

Tento malebný kraj si zamiloval aj britský princ Charles, ktorý tu vlastní niekoľko nehnuteľností. Dočítal som sa, že je zapojený aj do ekologických projektov a obnovy historického centra mesta Sibiu. „Transylvánia je v mojej krvi. Mám tu rodinné putá, a preto sa o túto oblasť tak zaujímam,“ vysvetľuje Charles. Jeho praprateta Mary sa totiž vydala za rumunského princa a stala sa kráľovnou. Bývala aj na hrade Bran, ktorý dala zrekonštruovať.

Suveníry v podhradí
Suveníry v podhradí (zdroj: AS)

Pokračujeme do Brašova, kde máme rezervovaný penzión neďaleko centra. Cestou sa nám ešte naskytol pohľad na hrad Rašnov.

Brašov je obklopený Južnými Karpatmi nazývanými aj Transylvánske Alpy. V päťdesiatych rokov sa volal Stalinovo mesto.

Hrad Rašnov, cestou do Brašova
Hrad Rašnov, cestou do Brašova (zdroj: AS)
Kde som to už videl? :)
Kde som to už videl? :) (zdroj: AS)

Do centra ideme pešo a zaujmú nás dedovia v parku, hrajúci pri betónových stoloch šach. Všeobecne na Balkáne sa dosť žije v parkoch a tento ponúkal aj stroje na cvičenie a posiľňovanie. Také niečo mi u nás chýba. Najznámejším námestím v historickom, stredovekom centre je Piaţa Sfatului, na ktorom sa vyníma radnica. Hlavnou dominantou mesta je neďaleký Čierny kostol zo 14. storočia.

Brašov. Pohodička v parku
Brašov. Pohodička v parku (zdroj: AS)
Radnica na Piața Sfatului
Radnica na Piața Sfatului (zdroj: AS)
Pohľad z námestia na Čierny kostol
Pohľad z námestia na Čierny kostol (zdroj: AS)
Katarínska brána
Katarínska brána (zdroj: AS)

Prechádzame sa popri mestských hradbách a vežiach. Ako bonus na záver sa vyvezieme lanovkou na 987 m vysokú horu Tampa. Len niekoľko minút pešo od stanice lanovky sa nachádza obrovský nápis Brasov. Samozrejme nenecháme si to ujsť. Je tu aj vyhliadková plošina, z ktorej máme mesto ako na dlani. Stretávame tu predavačov ponúkajúcich čerstvé lesné maliny, tak potešíme aj deti.

Brašov z hory Tampa
Brašov z hory Tampa (zdroj: AS)
Detail na radnicu a námestie. Vľavo Čierny kostol
Detail na radnicu a námestie. Vľavo Čierny kostol (zdroj: AS)
(zdroj: AS)

Ďalší deň sme sa vybrali konečne do Bukurešti. Z Brašova stúpame do hôr. Prechádzame viacerými lyžiarskymi strediskami a krásnou prírodou. Cestou máme naplánovanú zastávku a prehliadku druhej najnavštevovanejšej pamiatky v Rumunsku zámku Peleš, prvou je hrad Bran. Je postavený v nemeckom neo-renesančnom štýle a navrhol ho nemecký architekt Wilhelm Dodderer. Leží nad mestečkom Sinaia uprostred hôr. Chvíľu musíme čakať na anglicky hovoriacu sprievodkyňu a tak to využijeme na prehliadku sústavy terás a anglických záhrad. Rozprávkový zámok má 160 komnát a bohato vyrezávané vežičky. V izbách je obrovské množstvo obrazov, sôch, zrkadiel, perzských kobercov, brnení, nábytku a jedálenských súprav. Toto sídlo upútalo aj rumunského diktátora Ceausesca, ktorý si Peleš zvolil za svoje súkromné sídlo (1975 - 1990) a pre verejnosť bol uzatvorený. Povráva sa, že za jeho čias sa na hrade odohrávalo mnoho orgií. A vraj zámok navštívil aj Gerald Ford, americký prezident, na pozvanie Ceausesca.

Zámok Peleš
Zámok Peleš (zdroj: AS)
Sochy v parku
Sochy v parku (zdroj: AS)
Kráľ Karol I. Dal postaviť zámok Peleš
Kráľ Karol I. Dal postaviť zámok Peleš (zdroj: AS)
A jeho pani manželka
A jeho pani manželka (zdroj: AS)
Okolité hory
Okolité hory (zdroj: AS)
(zdroj: AS)

Premávka na ceste do Bukurešti je celkom intenzívna a tešíme sa, keď budeme konečne na diaľnici. Tam sme chceli zastaviť na odpočívadle, ale ani jedno nebolo dokončené. Pravdepodobne (v tom čase) išlo o novo otvorenú časť diaľnice. V Bukurešti sa na jednej z mnohých križovatiek nechtiac rozdelíme a tak už je na každého schopnostiach a GPS-ke dostať sa do hotela. My sme tentokrát doplatili na nepresné informácie, ktoré som našiel v Google mapách. Poloha hotela bola zadaná s asi 2 kilometrovou nepresnosťou a tak sme blúdili po bukureštskom sídlisku a pýtali sa miestnych na hotel. Nakoniec nás cez telefón znavigoval Igor.

Čo všetko nám ponúkne, pre mnohých turistov zaznávaná Bukurešť. Čo množstvo túlavých psov, kto im padne za obeť? O tom sa môžete dočítať v pokračovaní zápiskov z Balkánu.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné