reklama

Perlovou dolinou na Kojšovku

Bol teplý májový deň a tak som si vybral dovolenku. Budem sa radšej potiť na bicykli ako pariť v robote. Rozhodol som sa pre výlet na Kojšovskú Hoľu. Z Prešova som išiel vlakom do Margecian.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Odtiaľ už na vlastný pohon do Gelnice. Chcel som si pozrieť toto mesto, v ktorom som ešte nikdy nebol, aj keď som cezeň veľa krát prechádzal.

Záznam trasy zo Sports Trackera
Záznam trasy zo Sports Trackera (zdroj: AS)

Gelnica je staré banícke mesto s peknými starými baníckymi domami. Prešiel som Hlavnou ulicou a Baníckym námestím okolo bývalej radnice, dnešného Baníckeho múzea. Pokračujem bočnou, kameňom dláždenou uličkou a už som pri kamennom moste cez rieku Hnilec. Ten pochádza z obdobia rokov 1837 – 1845 a je národnou kultúrnou pamiatkou. Je to pekný kraj, aj keď pre nedostatok pracovných príležitostí život tam nie je jednoduchý. Preto je tento kraj nazývaný hladovou dolinou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Banícke múzeum v Gelnici
Banícke múzeum v Gelnici (zdroj: AS)
Gelnica
Gelnica (zdroj: AS)
Kamenný most
Kamenný most (zdroj: AS)

Vrátil som sa do časti nazývanej Mária Huta (350 m.n.m.). Tam začína krásna 15 kilometrová Perlová dolina, ktorá ma dovedie až k chate Erika. Prvých 10 kilometrov idem asfaltkou, čiastočne sa meniacou na šotolinu. Cesta stúpa len mierne až po chatu Izbica (720 m.n.m.). Tam si oddýchnem, doplním energiu z jesienky a pomaly sa začne tá náročnejšia časť stúpania. Ale odmenou je samotná cesta lesom a začínajúce výhľady na okolité kopce.

Rázcestie Mária Huta
Rázcestie Mária Huta (zdroj: AS)
Perlová dolina
Perlová dolina (zdroj: AS)
Perlová dolina za chatou Izbica
Perlová dolina za chatou Izbica (zdroj: AS)
Blížim sa k Erike
Blížim sa k Erike (zdroj: AS)

Ani sa nenazdám a som na chate Erika. Ale nazdám, veď som cestou viackrát v duchu nadával, prečo sa tu potím ako somár v kufri a nie som radšej v klimatizovanej kancelárii. Tento 5 kilometrový úsek mi dal riadne zabrať, nastúpal som 326 metrov a som už na 1 046 m.n.m.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže zaslúžená odmena. Žemle so šunkou a pivo z plechovky. Potom už nasleduje krátky finiš (idem a fučím, oddychujem, idem a fučím, oddychujem,...) až na Kojšovskú Hoľu (1 246 m.n.m.). Cestou som stretol mladšieho cyklistu, ale stačil som mu len chvíľu. Hore sme sa však aspoň navzájom odfotili. Nachádza sa tam meteorologická radarová stanica Slovenského hydrometeorologického ústavu. Riadne tam fučalo, tak som sa rýchlo pokochal výhľadmi na všetky smery a už som sa vydal ďalej – smer Košice.

Chata Erika
Chata Erika (zdroj: AS)
Nad horizontom už vidím UFO alebo to je len únavou...
Nad horizontom už vidím UFO alebo to je len únavou... (zdroj: AS)
Kojšovská Hoľa a ja
Kojšovská Hoľa a ja (zdroj: AS)
No naozaj
No naozaj (zdroj: AS)
Výhľad z Kojšovky
Výhľad z Kojšovky (zdroj: AS)
Nech pokoj vždy vládne na zemi, symbolické dielo osadené v roku 1997
Nech pokoj vždy vládne na zemi, symbolické dielo osadené v roku 1997 (zdroj: AS)

Bola to príjemná zmena, keď som zrazu už len viac-menej klesal. Zastavil som sa ešte na Golgote a vhupol som do rozprávkového lesa. Čakalo ma však ešte jedno, nie rozprávkové stúpanie, kde som už dokonca aj tlačil. Bola to šotolina s väčšími kameňmi a tak som sa už nechcel trápiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ešte posledný pohľad na Kojšovku a poďho do Košíc
Ešte posledný pohľad na Kojšovku a poďho do Košíc (zdroj: AS)
Vchádzam do rozprávkového lesa
Vchádzam do rozprávkového lesa (zdroj: AS)
Už len čakám, že stretnem Snehulienku a 7 trpaslíkov :)
Už len čakám, že stretnem Snehulienku a 7 trpaslíkov :) (zdroj: AS)
Koniec rozprávky, začína dráma. Tak trochu potlačím.
Koniec rozprávky, začína dráma. Tak trochu potlačím. (zdroj: AS)

Na chate Lajoška (908 m.n.m.) som si dal chutnú fazuľovicu a porozprával sa s mladou bikerkou. Len tak si vybehla z Košíc, chcel by som mať jej postavu. Koniec snívania, počasie sa začína zhoršovať a mraky neveštia nič dobré. Tak som sa rozbehol opäť lesom na Jahodnú (chata 579 m.n.m.). Tam som sa omylom spustil rovno po zjazdovke. Na spodku to bolo už celkom husté a bol som rád, že som to zišiel bez ujmy na zdraví.

Jahodná
Jahodná (zdroj: AS)

Pokračoval som ďalej po červenej značke až po Horný Bankov. Cestou som stretol ešte známeho - Jozefa, s ktorým sme boli spoločne bajkovať na Ukrajine. Keď som zišiel do Čermeľa napojil som sa na cyklochodník a ním som došiel až na železničnú stanicu. To sa mi páčilo. Už len počkať na vlak a hurá domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Záver. Pod Bankovom
Záver. Pod Bankovom (zdroj: AS)

Táto cyklotúra je mierne náročná až náročná, ale tie krásne cestičky a výhľady stoja za tú námahu. Nabudúce sa tam snáď vyberiem s kamarátmi, lebo o zážitky je lepšie sa hneď podeliť.

Andrej Šverha

Andrej Šverha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  192x

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu