reklama

Zápisky z Balkánu: Albánsko (Skadar)

Výlet do Albánska sme mali dávno naplánovaný, keďže z Ulcinju je to neďaleko. Rozmýšľali sme však, či tam ísť vlastným autom. Pred cestou sme čítali aj počuli veľa príbehov o nebezpečenstve, ktoré tam na nás číha.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 O ukradnutých autách, zlých cestách, mafii a chudobe.

Sme na okružnej ceste po západnom Balkáne a dostali sme sa do Čiernej Hory. Naša cesta začala v Srbsku a už sme sa čiastočne zoznámili s Čiernou Horou.

Manželka Alena sa dala na pláži v Ulcinji do reči s miestnym a povypytovala sa ho na jeho názor. On sa opýtal, aké auto máme. Po odpovedi, že Škoda Fabia skonštatoval: "To je také normálne auto a ničoho sa nemusíte báť." Tak sme sa vybrali autom. Cesta prechádzala cez kopce a mnohé zákruty a o chvíľu sme boli na hranici. Tam ich najviac zaujímala zelená karta a bez problémov sme boli v Albánsku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Vitajte v Albánsku
Vitajte v Albánsku (zdroj: AS)

Asi po piatich kilometroch nás zrazu zastavil policajt. Hlavou mi prebehli všetky možné scenáre. Od požadovania úplatku, cez šikanovanie až po možný únos falošnými policajtmi, ktorí sú v skutočnosti mafiánmi. Prezrel si doklady a cez otvorené okno mi prepol stretávacie svetlá na parkovacie s upozornením, že v Albánsku sa používajú tie. Vydýchli sme si a pokračovali sme podľa GPS navigácie do mesta Skadar (alebo aj Škodra a albánsky Shkodër). Prešli sme okolo odbočky na nový most, ale navigácia nás nasmerovala rovno a cez rieku Bojana sme mali prejsť starým dreveným mostom. Ten bol ale uzavretý a tak som sa otočil. Zrazu sme zbadali, že všade naokolo sú chajdy a počernejší obyvatelia. Deti sa až zľakli a ja som musel rýchlo uzamknúť všetky dvere zvnútra. Vrátili sme sa na ten nový most a dostali sa do centra mesta. Keď sme zaparkovali, pre istotu som si odfotil auto aj s názvom ulice. Robím to kvôli tomu, aby som sa ak náhodou zablúdim, vedel opýtať na ulicu, kde mám auto. Druhým dôvodom je, aby som mal dôkaz, keby nám ho náhodou ukradli. Prešli sme sa centrom, kde sme videli moderné nové budovy a v protiklade k tomu parkovisko v bočnej uličke, kde nebol ani asfalt. A navyše taký neporiadok (doslova bordel), že by som mal obavy nechať tam auto, aby mu potkany nezožrali pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Moderné Albánsko
Moderné Albánsko (zdroj: AS)
Obrázok blogu
(zdroj: AS)
"VIP" parkovisko
"VIP" parkovisko (zdroj: AS)

Kvôli deťom sme z bankomatu vybrali ich miestnu menu Leki. Deti sú vždy zvedavé (a aj ja) ako vyzerá cudzia mena. Keďže už bol aj čas obeda zašli sme si do peknej záhradnej reštaurácie. Potom sme sa prešli okolo mešity a neďaleko aj pravoslávnej katedrály. Keď sme šli okolo miestneho blšáku, až nás zatiahlo z pachu tam predávaných topánok. Asi neboli len nové.

Výhľad z reštaurácie
Výhľad z reštaurácie (zdroj: AS)
Mešita Ebu Beker
Mešita Ebu Beker (zdroj: AS)
Ortodoxná katedrála Narodenia Krista.
Ortodoxná katedrála Narodenia Krista. (zdroj: AS)
Blšák
Blšák (zdroj: AS)
Connecting people, viac menej náhodne. Vaše Albánske telekomunikácie
Connecting people, viac menej náhodne. Vaše Albánske telekomunikácie (zdroj: AS)

Cestou k autu sme sa zastavili na trhu a nakúpili zeleninu a ovocie. Predavačka nám dala za pol tašky papriky, dal som jej 200 lekov (čo nebolo ani 1,5 eura) a chcela nám vydať späť. To ma prekvapilo, tak som jej povedal nech radšej pridá papriku. Podobne to bolo aj s broskyňami a hroznom. Bolo tam veľmi lacno. Išli sme aj natankovať. Leki sme už nemali, ale to nebol problém. Natankovali sme plnú nádrž, mladý chalan obsluhujúci benzínku v sekunde prepočítal cenu na eurá. Veľmi som mu neveril, tak som si to overil na kalkulačke v mobile. Bol presný. Ešte som sa opýtal, kde by sme si mohli kúpiť vodu. Dal nám fľašu chladenej minerálky len tak. Našim najbližším cieľom bola pevnosť Rozafa. Síce bolo dosť teplo (pekelných 40°C), ale presvedčil som rodinu. Keď sme už tu, nemôžeme si to nechať ujsť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pevnosť Rozafa
Pevnosť Rozafa (zdroj: AS)
Vstupná brána do pevnosti
Vstupná brána do pevnosti (zdroj: AS)

Prišli sme k pokladni a ja som vysvetlil, že mám len eurá. Pokladník hovorí: „Päť“ a ešte niečo, čo som mu celkom nerozumel. Ja na to: „My sme len štyria.“ Tak pokladník hovorí: „Štyri.“ Až potom som si uvedomil, že vstupné bolo 200 lekov na osobu, čo je dokopy pre štyroch skoro 6 eur. Aký som ja dobrý obchodník. Pozreli sme ruiny bývalého hradu vypínajúceho sa nad riekou Drin. Horúčava nás však čoskoro vyhnala a vydali sme sa na cestu späť do Ulcinju.

Zostali už len ruiny
Zostali už len ruiny (zdroj: AS)
Skadar
Skadar (zdroj: AS)
Pohľad smerom na rieku Drin
Pohľad smerom na rieku Drin (zdroj: AS)
V diaľke Skadarské jazero, vpravo drevený most cez rieku Bojana
V diaľke Skadarské jazero, vpravo drevený most cez rieku Bojana (zdroj: AS)
Olovená mešita pod pevnosťou Rozafa
Olovená mešita pod pevnosťou Rozafa (zdroj: AS)
Lacnejšie ako ostnatý drôt
Lacnejšie ako ostnatý drôt (zdroj: AS)
Čo som to ja za človeka? Takto týrať najbližšiu rodinu v mene poznania
Čo som to ja za človeka? Takto týrať najbližšiu rodinu v mene poznania (zdroj: AS)

Ale ešte sme sa šli pozrieť ku Skadarskému jazeru. Pravdupovediac za veľa to nestálo. Betón a odpadky nás neočarili. Neskôr sme si dojem však napravili, ale o tom nabudúce. Na hraniciach bola menšia kolóna a čakali sme asi 20 minút. Cestou sme sa ešte zastavili pri opustene stojacom dome, pred ktorým bol stánok s ovocím a zeleninou. Chceli sme ešte dokúpiť paradajky. Babka ich začala ospevovať, že aké sú dobré a sladké. Ale hlavne „neprskane“, čo znamená nestriekané. Tento výraz používame doteraz pre označenie bio zeleniny a ovocia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Skadarské jazero (albánska časť)
Skadarské jazero (albánska časť) (zdroj: AS)
Tu kúpite určite najlepšie "neprskane" paradajky
Tu kúpite určite najlepšie "neprskane" paradajky (zdroj: AS)

O naše auto sme sa naozaj báť nemuseli, pretože Albánsko je krajinou Mercedesov. Pomer tejto značky ku všetkým autám je snáď najväčší na svete. Aj keď väčšinou sa jedná o staršie ročníky, pozvážané zo všetkých autobazárov v západnej Európe. Bol to len veľmi krátky pohľad na Albánsko, určite stojí za ďalšiu návštevu.

V ďalšej časti sa pozrieme ku Skadarskému jazeru, do Starého Baru a na záver pobytu v Čiernej Hore aj do magického Kotoru.

Andrej Šverha

Andrej Šverha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  192x

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu