Zápisky z Balkánu: Čierna Hora (Ulcinj, Sveti Stefan, Budva)

Ráno sme sa zbalili a vydali na cestu. Čakalo nás viac ako 540 kilometrov k moru. Cesta bola únavná, ale o to krajšia. Išli sme cez Čačak, Užice (do roku 1992 Titovo Užice), Bijelo Polje, Podgoricu, Sutomore do Ulcinju.

Prechádzali sme horami, cestami s krásnymi výhľadmi a hlavne v Čiernej Hore mnohými tunelmi a zákrutami. Pod nami boli neraz niekoľko sto metrové zrazy. Dcére býva na takýchto cestách nevoľno a keď zaspala snažili sme sa prejsť čo najviac kilometrov. To znamená, že fotodokumentácia z cesty je veľmi slabá. Celkom sme sa tešili, keď sme dorazili k moru. Nadšenie nás však veľmi rýchlo prešlo, keď sme sa dostali do zápchy a videli tie hordy dovolenkárov, autokarov a preplnené pláže. Povedali sme si, že do Sutomore by sme teda nikdy nešli.

Pred hranicou Srbsko - Čierna Hora
Pred hranicou Srbsko - Čierna Hora (zdroj: AS)

Apartmán sme našli rýchlo. Bol asi 4 km od centra mesta Ulcinj. Takmer na konci odbočky smerujúcej k moru. Ale čo je hlavné, na začiatku 13 kilometrovej piesočnatej pláže. Privítal nás majiteľ a hneď aj pozval na malé občerstvenie. Každého sa spýtal čo chce a išiel to kúpiť do blízkeho obchodu. Chladená minerálka a pivo nám urobili veľmi dobre. Chvíľu sme sa porozprávali. Zaplatili sme za 10 dní pobytu a odišiel s tým, že sa ešte zastaví aby zistil, či niečo nepotrebujeme.

Tu začína Velika plaža (výhľad z apartmánu)
Tu začína Velika plaža (výhľad z apartmánu) (zdroj: AS)
Veľká pláž
Veľká pláž (zdroj: AS)

Ulcinj je staré mesto, vraj založené pred 2 500 rokmi. Vystriedali sa tu Gréci, Rimania, Srbi, Benátčania, Turci a piráti. Myslím, že práve na obdobie keď patrilo pirátom sú miestni hrdí. Aspoň tak som to vyrozumel z rečí majiteľa apartmánu. Táto najjužnejšia časť Čiernej Hory je Slovákmi navštevovaná menej a za celý čas sme tu stretli asi len päť áut s našou značkou. Našimi susedmi boli predovšetkým Kosovčania, Srbi a všadeprítomní Poliaci. Ulcinj som vybral hlavne kvôli Veľkej pláži, ktorej piesok má liečivé účinky pre veľký obsah minerálov, hlavne jódu.

Po ceste som bol taký unavený, že som vyhlásil: „Najmenej dva dni ma nikde nedostanete.“ A naozaj sme sa nasledujúce dva dni pohybovali len smerom na pláž a do apartmánu. Výhodou bolo, že apartmán bol vsadený do vysokého kopca, čo zaručovalo poobedňajší tieň. Navyše kopec vrhal tieň aj na začiatok pláže a more. Od cca piatej poobede sme sa mohli kúpať v mori a boli sme pritom v tieni. No proste môj splnený sen. Na druhý deň pobytu večer sme vyrazili autom do mesta. Prešli sme centrom a poprechádzali sa okolo Malej pláže a vyšli po schodoch na Stari Grad (Staré mesto). Mestečko je útulné a príjemné a Staré mesto nás očarilo svojimi kamennými domami a úzkymi uličkami.

Ulcinj, pohľad z kopca na Staré mesto
Ulcinj, pohľad z kopca na Staré mesto (zdroj: AS)
Ulcinj centrum, Mala plaža
Ulcinj centrum, Mala plaža (zdroj: AS)
Stari Grad
Stari Grad (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
Ulcinj po západe slnka
Ulcinj po západe slnka (zdroj: AS)

Ďalší deň to chcelo už väčší výlet, tak sme sa rozhodli ísť spoznávať najkrajšie a najznámejšie časti Čiernej Hory. Prvou zastávkou bol Sveti Stefan. Ostrov, kde vraj chodia dovolenkovať najbohatší ľudia sveta a filmové hviezdy. Pôvodná rybárska osada bola prebudovaná na jeden z najluxusnejších hotelov, ale pôvodný vzhľad zostal zachovaný. Aby hostia neboli vyrušovaní záplavou turistov, za vstup na ostrov sa platí (v roku 2012 to bolo 7€). My sme si obzreli priľahlé pláže (aj tam bol vstup platený) a prešli sa po okolí, aby sme si ho mohli vyfotografovať z rôznych pohľadov.

Sveti Stefan
Sveti Stefan (zdroj: AS)
Pláž pre prominentov
Pláž pre prominentov (zdroj: AS)
(zdroj: AS)
...a ešte raz...
...a ešte raz... (zdroj: AS)

Potom sme pokračovali do Budvy. Prešli sme sa typickými dláždenými uličkami s kamennými domami a obzreli si pamiatky pochádzajúce už z 8. storočia.

Hradby v Budve
Hradby v Budve (zdroj: AS)
Uličkami Budvy
Uličkami Budvy (zdroj: AS)
Budva
Budva (zdroj: AS)
Výhľad na ostrov Sveti Nikola
Výhľad na ostrov Sveti Nikola (zdroj: AS)
Budva - Kostol Najsvätejšej Trojice
Budva - Kostol Najsvätejšej Trojice (zdroj: AS)

Ďalšie dni sme si spestrili aj tým, že sme sa v rámci Veľkej Pláže vybrali spoznávať aj iné miesta. Vybrali sme sa na Copacabana a Safari beach a došli sme až na jej koniec. Potom je už len ostrov Ada Bojana, ktorý obklopuje rieka Bojana z dvoch strán a Albánsko. Ada Bojana je naturisticky ostrov s možnosťou ubytovania v chatkách a bungalovoch, platí sa tam aj za vstup. Na naše prekvapenie práve tam sme stretli najviac slovenských áut. Kúpanie tam bolo veľmi príjemné. Asi preto, že sa tam mieša teplá sladká voda z rieky Bojana s morskou.

Rieka Bojana
Rieka Bojana (zdroj: AS)
Ústie rieky Bojana do mora
Ústie rieky Bojana do mora (zdroj: AS)

Cestou späť sme zažili pravú balkánsku premávku. Kolóny áut vracajúcich sa z pláži a predbiehajúcich šialencov v protismere. Vyhýbali sa tak, že využívali pomaly až priekopy okolo cesty. Chvíľu som sa nechal strhnúť a vytruboval som na nich. Ale pochopil som, že nič nedosiahnem a ich to necháva chladnokrvnými. Tak som sa uspokojil s tým, že som na dovolenke a kam by som sa ponáhľal.

Nabudúce nás (a ak chcete aj vás) čaká krátky výlet do Albánska.

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné